Recentment he tingut ocasió de llegir l'escrit d'en Joaquin Rojo al Bellaterra Diari (al que aprofito per felicitar en el seu primer aniversari). Vaig tenir l'ocasió de compartir alguns espais amb en Joaquin durant el temps que va representar a CIU a la Junta de Veïns i Veïnes de l'EMD, i en recordo la seva afabilitat, serietat i rigorositat (sobretot en tema de números). Voldria aprofitar el seu text per donar resposta a alguns temes que planteja, que són molts, però que ell mateix em facilita la feina a l'endreçar-los per punts.
Sobre la independència de Bellaterra.
Tant ERC com jo d'entrada no som favorables a la independència de Bellaterra, no creiem que sigui la manera de solucionar els molts i reals problemes de Bellaterra.
Hem estat crítics amb el procés de consulta (no la idea, sinó la forma), però acceptem els resultats, i en discrepància amb els companys de Cerdanyola, faig meva la voluntat expressada en la consulta i treballo amb els altres representants per a fer valer aquesta voluntat popular.
Sobre l'alternança política.
Si bé entenc l'esperit de la reflexió, Joaquin, els resultats electorals donen suport a Gent per Bellaterra, per tant, la seva continuïtat ve avalada per unes eleccions en les quals Bellaterra té l'orgull de tenir una participació altíssima.
No puc estar més d'acord amb les idees de la limitació de mandats que planteges. De fet, ara mateix C's i PP es discuteixen sobre l'aplicació d'un dels punts de l'acord que van signar i que fa referència a la limitació de mandats. Sembla que el PP creu que és un tema que implica reformar la constitució (cosa que em sorprèn, però ja estaria bé que es modifiqués, jo i molts tenim algunes propostes).
No comparteixo l'apel·lació que fas als polítics. Entenc que et refereixes a aquells que “professionalitzen” la seva participació en política. Com que jo no sóc polític, però en faig; no em sento gens identificat amb la lectura que en fas; i tampoc t'hi reconec a tu en les teves actuacions quan vàrem compartir espais.
Sobre CIU i l'EMD.
Entenc que et responc a tu Joaquin, no valoraré l'actuació de CIU a la EMD (o no ho faré ara i aquí).
Sobre el nou conveni.
(Aquí sí que hi entraré a fons, ja que de fet és el que motiva el meu escrit).
La independència de Bellaterra va arribar al parlament de la mà de C's, amb la intenció que el parlament aturés, no endegués i fins i tot prohibís qualsevol cosa vinculada amb la independència de Bellaterra. En contra del que es va narrar a BellaterraTV (i que fins on jo sé, no va ser modificat tot i demanar-ho), el parlament no es va posicionar a favor de la independència de Bellaterra, sinó en contra de la moció de C's. I alhora va emplaçar a l'EMD i a l'ajuntament a treballar per un nou conveni amb la mediació del departament de Governació. Gent per Bellaterra va acceptar amb la condició clau que el resultat de la negociació seria sotmès a un nou procés participatiu. CIU i ERC ens vàrem sumar a aquesta proposta i l'hem fet nostra també.
Sobre la teva apel·lació al IBI que paguem a Bellaterra. Crec que és un argument usat massa sovint a la lleugera. Bellaterra no té un IBI especial ni diferent del de Cerdanyola, simplement té cases i finques més grans. Si bé puc entendre el “fastidiu” individual a l'hora de pagar, també entendrà tothom que és un mecanisme que permet una redistribució de la riquesa, clau en un estat del benestar.
Joaquin, ni la situació entre Catalunya i Espanya és equiparable a la de Bellaterra i Cerdanyola, ni els governs han actuat igual. És notable el recurs de la comparació que sovint han usat tant GxB com els promotors de Bellaterra per la Independència; però des del primer moment hem assenyalat que creiem que és un mal exemple; en tot cas un exemple molt demagògic que, entenem, desvirtua un procés molt més seriós.
El conveni ha de ser ferm i amb ajust econòmic, i els que hi estem treballant ens exigim rigor i seriositat i alhora ens tranquil·litza que el resultat de la nostra feina serà avaluat i avalat, o no, pel vot dels i les bellaterrenques.
Joaquin, el conveni no és cap excusa. Si bé la independència és una solució a la situació desfavorable que viu i ha viscut Bellaterra, el conveni és una altra solució. Una altra solució molt més justa i viable al meu entendre.
Podràs votar. És una condició a la qual no renunciarem de cap de les maneres. I no portarem res a ser votat que no considerem que és just i bo per Bellaterra. T'animo a defensar el NO amb vehemència als espais de debat que es generin. Jo i els altres partits de l'EMD (GxB, CiU i ERC) defensarem el SÍ, com així ens hi hem compromès en més d'una ocasió en el marc de la negociació.
Quim Oltra
vocal d'ERC a l'EMD de Bellaterra