
“Nespresso genera 6.000 milions de dòlars anuals a Nestlé. És una magnífica idea que sembla nova, però es va patentar fa 40 anys”. Amb aquesta dada ha captat l’atenció del públic el catedràtic d’Economia de la Columbia University Xavier Sala i Martín. L’economista ha estat el conferenciant convidat a la Festibity, la gran festa de les TIC, que aquest dijous al vespre ha celebrat la seva 15a edició. En una trobada que ha versat sobre el talent i la manera de potenciar-lo, s’ha celebrat també el 40è aniversari de l’organitzadora de l’acte, la Facultat d’Informàtica de Barcelona. En un ambient eminentment tecnològic, Sala i Martín ha exposat les set idees clau per aconseguir potenciar el talent innovador, basades en els estudis del Fòrum Econòmic Mundial.
El primer problema que té la innovació és que no sabem el que és
Ha assegurat l’economista. “La majoria de gent pensa que és l’R+D del que té la patent. Però fins que no aconsegueixes entrar al mercat, això no serveix de res”, ha sentenciat. Davant l’estupefacció dels assistents, Sala i Martín ha recordat que, segons l’obra The Origin and Evolution of New Business el 72% de les idees vénen dels treballadors, el 20% de persones normals (estudiants, professors) i només el 7% vénen directament de l’R+D (i concentrades bàsicament en sectors com les TIC, la farmàcia i l’automoció). Per tant, assevera, “quan parlem de talent per innovar, l’ha de tenir tota aquesta altra gent, no els que treballen en R+D”.
Les idees practiquen el sexe. Són barreges d'altres idees
1 La curiositat
“La primera característica que tenen tots els innovadors és la seva enorme curiositat”, revela el catedràtic. “Amancio Ortega ha basat Inditex a través de fer dues preguntes: per què? I per què no?”. L’economista ha recordat com el fet de plantejar-se les coses pot conduir a les majors innovacions, com ha passat en el cas de Zara i el sector de la moda. “Hem de cuidar la pregunta, però a les escoles fem tot el contrari”, ha lamentat.
2 L’observació
“Fixar-s’hi és una cosa molt important”, assegura. L’exemple en aquest cas és el gegant de mobles Ikea. “El seu gran invent, a part de dissenyar les botigues fent un camí que et fa comprar coses que no vols; és dissenyar els productes de manera que càpiguen en les caixes adients per emmagatzemar-ho reduint enormement els seus costos”, evidencia. Així doncs, la capacitat d’observar com optimitzar l’emmagatzematge, sumada al fet que “et traspassen els costos de transport i de muntatge”, han portat l’empresa sueca a dominar el seu mercat.
3 Connectar idees
“Com la majoria dels éssers vius, les idees practiquen el sexe. Són barreges d’altres idees”, afirma Sala i Martín. L’exemple que utilitza per entendre-ho és el del Cirque du Soleil. “El circ estava morint, ningú volia veure els animals esclavitzats. Fins que ells van eliminar els animals i van barrejar la gimnàstica amb Broadway. Un èxit monumental”. L’economista recorda que connectar idees es pot fer constantment. “La majoria seran estúpides, però de tant en tant en sortirà una de bona”.