És una xacra que s’arrossega de fa dècades. La manca d’inversions en infraestructures de transport de titularitat de l’Estat a Catalunya ha degradat el servei progressivament, justament per la deixadesa dels successius governs de Madrid, que mai no han considerat Catalunya com a prioritat inversora en aquest camp, malgrat la potència de l’economia catalana en relació al conjunt de l’Estat i la seva aportació al PIB. El Govern català ha volgut quantificar la deixadesa de l’Estat pel que fa a les inversions en infraestructures, i ha conclòs que, de cada 100 euros compromesos per l’Estat espanyol per invertir a Catalunya en xarxa viària entre el 2006 i el 2012 -2.510 milions-, només s’han arribat a executar 31 euros-, i en el cas de la xarxa ferroviària –2.363 milions-, l’execució real tot just ha arribat a 26 euros per cada 100 compromesos.
Així ho ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha denunciat “la xifra d’inversió deficient de l'Estat a la xarxa viària i ferroviària de Catalunya” i ha exigit a l’executiu espanyol “que compleixi d'una vegada els seus compromisos”. Segons el conseller, l’informe de la Generalitat constata que Mariano Rajoy no té credibilitat quan fa promeses d’inversió: “No té credibilitat per la seva trajectòria i sobretot en relació als compromisos que ha adquirit”.