El diputat, Gabriel Rufián, a la plaça de l'Abat Oliba
El diputat, Gabriel Rufián, a la plaça de l'Abat Oliba | Laia TR

 

 

 

Al voltant de 1.200 cerdanyolencs han assistit aquest dijous, 21 de setembre, a l’acte de campanya pel referèndum, d’ERC Cerdanyola. Un acte que, després de les 14 detencions a alts càrrecs del govern, escorcolls i persecucions d’impremtes s’ha convertit, segons la portaveu a Cerdanyola, Helena Solà, “en un acte de democràcia”. 

 

Solà ha introduït l’acte recitant la llista de detinguts i d’altres personalitats pròximes i traspassades d’ERC que, segons la formació, han possibilitat arribar “a la recta final de la independència”: Enric Piera, Joan Sola, Jordi Massó, Xavi Costa i Miquel Hernández.

 

Diumenge 17, la portaveu i els dos regidors a l’Ajuntament de Cerdanyola, Íñigo García de Enterria i Elizabeth Pasamonte, van ser identificats per la Policia Local de Cerdanyola i els Mossos d’Esquadra, a la mateixa plaça, per muntar la tradicional paradeta de campanya. També els hi van requisar material. Solà va qualificar els fets de “democràcia en hores baixes, fruit d’unes lleis fetes pels fills del franquisme”. 

 

Marc Sanglas, diputat al Parlament de Catalunya, va explicar com l’Estat espanyol “no només té una monarquia hereditària, sinó també una administració hereditària, que tracta als ciutadans com a súbdits”. “Espanya no vol ser canviada, l’únic canvi possible és l’independència”, va concloure. El diputat també va tenir un record pels més de 700 alcaldes cridats a declarar i investigats “per permetre un referèndum d’autodeterminació”

 

Els crits de “votarem” i “no tenim por” van interrompre els ponents una desena de vegades. A continuació Sanglas també va fer èmfasi en que “cap de les 17 lleis aprovades pel Parlament en aquesta legislatura han agradat al Tribunal Constitucional, qui ho ha tombat tot com a braç executor de l’estat”. No obstant, ha assegurat que “el Govern segueix actuant perquè es pugui votar, ja que es tracta d’un govern compromès amb la democràcia i no farà ni un pas enrere”. 

 

Omplir les places de gent abans de l’1 d’octubre i emplenar les urnes de vots el dia de la votació. Aquesta va ser la consigna més repetida per Marta Vilalta, directora general de Joventut de la Generalitat de Catalunya. “Ahir vam començar a exercir la nostra independència, a ser un estat”, va etzibar. “Ens podran suspendre o inhabilitar però no ens aturarem perquè estem a la recta final i només depèn de nosaltres”.

 

A continuació va posar el focus en els joves “qui han protagonitzat la revolta en els últims dies. Una revolució que consisteix, simplement, en exercir el dret de vot el proper 1 d’octubre”.

 

El més esperat va ser el vingut des del Congrés dels Diputats de Madrid, el diputat d’ERC Gabriel Rufián, qui va exposar que “estem aquí per recuperar el país que ens van robar fa 80 anys”. Seguint amb la reflexió històrica va pronunciar “que no us diguin que guanyar un país en una urna és impossible perquè és faltar al respecte als vostres avis i als vostres pares”. 

 

Rufián es va dirigir directament als cerdanyolencs i va incidir “sou la única derrota real que té Rajoy, una amenaça a un estatus indigne i indecent. “En un país on trencar ous és un delicte, però trencar discs durs en seus de partits és normal”. També  “un lloc on, en una manifestació anti-terrorista, es compten estelades enlloc d’armes venudes per l’estat”.

 

“Nosaltres no som independentistes ni demanem a ningú que ho sigui”, va sorprendre. De fet, segons Rufián, “ser independentista és un estat transitori però el que està clar és que Catalunya votarà i Franco morirà, realment, el pròxim 1 d’octubre”.