El 2020, un 60% dels cotxes que hi ha avui matriculats, no podran circular per Barcelona ni els 36 municipis que conformen l’Àrea Metropolitana de Barcelona, entre ells, Bellaterra. Ha arribat el moment d’anar a peu, en transport públic o en bicicleta. Aquesta és la primera prioritat. Si això no és possible, triem un cotxe eco o utilitzem el Car Sharing. Aquest “lloguer” de cotxe a preu molt baix.
Si triem l’opció del cotxe cal apostar ja per les 3 opcions més “ECO”.
Què no vol dir, DE CAP MANERA QUE, ho posi la xapa de la carrosseria i ja està. Quan em refereixo a “ECO” entre cometes vull dir que hem d’apostar pel vehicle elèctric, el vehicle a gas i el vehicle híbrid. Anem al cost del vehicle. L’elèctric, de mitjana, estarà cap als 25 mil euros, l’híbrid més o menys també i el de gas cap als 15.000 euros però en trobarem de fins a 9000 euros. Si pensem en el cost cada 100 km, un híbrid estarà cap als 6 o 7 euros. Un elèctric només 1 euro i el de gas, just arriba als 3 euros.
El vehicle elèctric té l’etiqueta més “neta” la 0. L’híbrid i el de gas comparteixen el segon lloc amb l’etiqueta “ECO”. El manteniment d’aquests cotxes és força diferent i les possibles avaries també. L’elèctric guanya la partida de carrer amb un motor que pot durar 1 milio de quilòmetres, sense olis, filtres, corretges, caixa de canvis, embragatge, injectors i fins a 1.500 peces menys que un motor tèrmic tradicional. Les bateries són el handicap amb una garantia de 160 mil kilòmetres o 8 anys. L’híbrid perd la partida amb 2 motors i bateries. Molt ben situat el de gas amb un sol motor doncs funciona amb gas i benzina a l’hora.
El gas desgasta menys el motor que la benzina o el diesel. Pel que fa a l’autonomia el de gas arriba als 1.200 km (400 km de gas i quan s’acaba entra automàticament la benzina amb 800 km). L’híbrid uns 700 amb benzina si fem carretera mentre l’autonomia REAL d’un elèctric està en els 250 km.
Tot i la moda dels híbrids, si necessitem autonomia i molt baix cost, l’elecció és clara cap al gas (a Itàlia conformen el 45% del parc automobilístic). Amb un radi de 200 km diaris i ús intensiu l’elèctric guanya clarament la partida. L’híbrid, penso, no té tans avantatges. Recordeu que l’híbrid i el de gas tenen el 30% de descompte en laborables a les autopistes, excepte AP-2, AP-7 i Túnel del Cadí. Els elèctrics no paguen res. Us he decidit?