FORD T de 1927
El Ford T va ésser una nova adquisició per la meva modesta col·lecció d’autos antics. El vaig comprar a Francesc Martí l’any 1971. L’havia vist a la seva botiga de la Rambla de Sabadell i em va atreure, a més de la sorprenent simplicitat mecànica, la puresa de les línies arcaiques de la seva carrosseria. Era un exemplar legítim i molt ben conservat. No fou difícil arribar a un acord amb en Francesc i al cap de pocs dies em lliurava l’auto a Bellaterra, davant mateix de la porta del garatge de la seva torre.
El T era un vehicle molt particular del que Henry Ford en va fabricar més de quinze milions d’unitats (sols Wolkswagen el va superar al cap de molts anys).
Precursor dels automàtics d’avui, disposava d’un motor potent de quatre grans cilindres que transmetia la força per mitjà d’un canvi progressiu amb corretges, de sols dues velocitats: primera i directa.
Se’l coneixia com a “Ford de pedals” perquè pressionant el primer l’auto anava endavant i fen-t’ho amb el segon… endarrere. És per això que en les antològiques pel·lícules de Laurent i Hardy podem veure’ls sobre un d’aquests autos canviant impunement el sentit de la marxa.
Jo havia experimentat el goig de conduir-lo sense utilitzar peus ni mans, (aquestes naturalment recolzades en el volant de direcció), ja que un cop posada la directa -per mitjà del comandament del fre de mà-, fixat el gas i deixant l’avanç en un punt mig, el T rodava compassat i segur. Donava gust contemplar el paisatge des dels alts seients del seu confortable habitacle entapissat de franel·la.
Amb ell hi havia fet alguns rallis força importants. Recordo el de la Costa Brava de l’any 1972 i el que ens portà fins el cim del Port del Compte el 1974. Pujar-lo no va resultà massa fàcil… però baixar-lo fou encara força més complicat.
Inefables records els que conservo del benaurat Ford T!