UGT ha convocat cinc jornades de vaga

 

 

 

Si tot segueix segons el previst per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Cerdanyola del Vallès passarà a formar part de la primera corona de transport metropolità. Això vol dir que, a partir de l'1 de gener, Cerdanyola s'inclourà dins la zona 1, la mateixa que Barcelona.

 

La conseqüència més evident d'aquesta integració en la Zona 1 és que una T-10 per viatjar a Barcelona des de Cerdanyola passarà a costar la meitat que el seu preu actual. Perquè això sigui possible, però, l'AMB haurà de cobrar un Tribut Metropolità als cerdanyolencs i cerdanyolenques. Aquest nou impost el gestionarà directament l'AMB, s'inclourà dins de l'Impost de Béns Immobles (IBI) i es calcularà d'acord amb el valor cadastral dels habitatges.

 

L'aprovació definitiva d'aquestes mesures es troba en procés de rebre i valorar les al·legacions que poden presentar els actors implicats, com els ajuntaments i els partits polítics representats al Consell de l'AMB. Des de l'Ajuntament de Cerdanyola, qui ha anunciat que presentarà al·legacions, exigeixen que la implantació del tribut arribi acompanyat d'inversions en la millora del servei a la ciutat.

 

 

“Un tribut progressiu”

 

La regidora d'Hisenda i Mobilitat a l'Ajuntament, Contxi Haro, va assegurar en roda de premsa, el 31 d'octubre, que l'impost hauria d'aplicar-se de forma progressiva. Tal com està plantejat ara, i segons un estudi municipal, les famílies que tenen un habitatge a Cerdanyola hauran de pagar un import mitjà de 40,19 euros. Això equival a pagar 36 euros anuals per cada 100.000 euros de valor cadastral.

 

En aquest tribut també s'inclouran els propietaris no residents, com els comerços, que hauran de pagar una mitjana de 77,05 euros, és a dir, 106 euros anuals per cada 100.000 euros de valor cadastral. Amb l'aplicació d'aquest nou impost, el consistori calcula que l'AMB recaptarà més de dos milions d'euros l'any de Cerdanyola. “No ens sembla just tenir el mateix tribut que altres municipis de la Zona 1 sense tenir la mateixa xarxa de transport”, destaca l'alcalde Carles Escolà, qui assegura que la iniciativa de l'AMB “té un component electoralista”.

 

Podeu consultar el valor cadastral del vostre immoble en aquest enllaç

 

 

 

Desigualtat en els beneficis

 

Passar de formar part de la Zona 2 a la Zona 1 tindrà un impacte directe en el preu dels bitllets de transport. Per anar a Barcelona, una T-10, passarà de costar 20,10 € a 10,20 €, és a dir, gairebé un 50% menys. En altres tarifes, com la T-Mes, la reducció serà menor. Els usuaris que comprin aquesta targeta pagaran 54 € en comptes dels 72,70 € que paguen ara, és a dir, un 25% menys.

 

“No trobem normal que l'estalvi sigui inferior segons quina targeta utilitzis”, critica Contxi Haro. En aquet sentit, la regidora remarca que, amb aquest canvi de tarifes, es beneficia viatger ocasional que opta per la T-10 per desplaçar-se a Barcelona a comprar o fer activitats d'oci. Per contra, destaca la regidora, els usuaris freqüents que compren altres bitllets no s'estalviaran tants diners.

 

Així, el govern municipal reitera que tot i que celebren que Cerdanyola passi a formar part de la zona 1, no estan d'acord amb la forma amb què s'ha plantejat la integració tarifaria. “L'AMB no ha obert diàleg amb els Ajuntaments per definir la proposta”, denuncia l'alcalde Escolà.

 

A Cerdanyola, el grup municipal que ha vist més clar la integració de Cerdanyola a la Zona 1 ha estat Esquerra Republicana (ERC). Des del partit, defensen que amb el canvi, entre altres aspectes, es preveu un increment d'usuaris del transport públic i una millora del servei i les infraestructures. ERC assegura que l'AMB facilitarà “la millora de molts dels serveis que gestiona, com la recuperació de Rius, el Parc de Collserola, parcs públics com el del Turonet o el Parc de la Riera, la deixalleria…”.

 

Des de Ciutadans, recentment també han fet pública la seva opinió al respecte. Tot i que estan d'acord amb la integració a la primera corona, consideren que encara hi ha moltes millores per fer, sobretot les que tenen a veure amb “la connexió de tots els punts de la ciutat amb serveis bàsics com hospitals i caps”.