
Diverses entitats i moviments de consumidors agrupats en el moviment Residu Zero han engegat una campanya de boicot emmarcada al voltant del dia 5 de juny, Dia Mundial del Medi Ambient. El moviment vol boicotejar durant tota la setmana, del 3 al 9 de juny, l’ús de plàstics d’un sol ús als comerços per fer així evident que, d’una banda, es pot viure sense plàstics d’un sol ús; de l’altra, que les empreses en notin els efectes.
La campanya està tenint un seguiment poc significatiu des dels comerços i els clients de Bellaterra, tot i que hi ha alguns que intenten treballar per reduir l’ús d’envasos no-reutilitzables. La Farmàcia Bellaterra, per exemple, intenta “afavorir l’ús de les bosses reutilitzables” i només dona bosses de plàstic si així ho demanen els clients, expliquen des del comerç, que assegura que “ja hem encarregat bosses de paper, però mentre no arriben hem d’oferir de plàstic”.
Encara menys ús del plàstic fan a la perruqueria canina i veterinària Family Can, des d’on diuen que els “envasos de pinso són l’únic que ve amb plàstic de tot el que tenim”. A més, admeten que no donen bosses per als clients mai, i com a molt els hi faciliten una caixa de cartró.
Hazlo viral!
Boicot a la comida plastificada, desde el 3 al 9 de Junio!@CrematoriStop @f4f_barcelona @ecologistes @Qualitat_Aire @mediambient_UB @DSambApS @MadresXelClima @GretaThunberg @justiciaclima @PrensaGPES @GreenpeaceCAT @greenpeace_esp @pcrz9 @cepaecologia pic.twitter.com/ieZvGOBnmx
— Airenet (@airenet2) 1 de juny de 2019
Similar és el punt de vista a la perruqueria Teresa Romero, on “quasi sempre ho donem tot amb bosses de paper”. A més, indiquen que “alguns dels envasos dels productes que utilitzem són de plàstic reciclable”.
Més difícil sembla que ho tenen a comerços com el cafè Bonaparte, on segueixen emprant bosses de plàstic per als seus productes. També és difícil per a la Llibreria Paper’s, on diuen que “estem intentant canviar definitivament al paper, però és molt complicat”, i es queixen que “tot ve en envasos de plàstic”, tot i que asseguren que estan buscant solucions, com “les bosses de fècula de patata”.
Tanmateix, on el canvi és pràcticament inexistent és al supermercat Condis. Des del comerç indiquen que “no podem fer res en aquest sentit si no ens autoritza la central de Condis”, i asseguren que per part dels clients “no s’està notant molt”. Si bé admeten que “alguns clients s’estalvien la bossa”, argumenten que és complicat que es noti una gran diferència perquè “tot el que es fabrica i ens arriba té plàstic”.
Tot i les dificultats, tots els comerços preguntats han mostrat el seu interès a canviar la seva dependència del plàstic i asseguren que amb més facilitats seria més probable que el plàstic d’un sol ús s’eliminés de les seves empreses per sempre.