
El Consell d’alcaldies del Vallès Occidental va aprovar, el 16 de setembre, declarar l’emergència climàtica a la comarca, també a Bellaterra. Aquesta declaració inclou la voluntad d'activar un Pla Supramunicipal d’Acció per a la Millora de la Qualitat de l’Aire i la creació d’una taula política comarcal. A més, plantegen iniciar altres accions que incideixin en la sensibilització a la ciutadania.
Aquest és un dels acords del primer Consell d'alcaldies del mandat 2019-2023, que també va aprovar el canvi de denominació d'aquest òrgan i que va reafirmar que els ajuntaments de la comarca no pagaran el deute de les companyies elèctriques.
L'acord també insta al Consell Comarcal del Vallès Occidental a actuar de forma coordinada amb el Vallès Oriental i amb altres comarques com el Baix Llobregat. El president del Consell, Ignasi Giménez, explica que “com a territori, podem declarar l’emergència climàtica consensuadament, més enllà que cada municipi ho acabi fent de manera individual”.
En l’acord del Consell d’alcaldies es manifesta que “cal que definim les estratègies que hem de portar a terme com a territori i començar la seva implantació, de forma consensuada i ordenada per garantir-ne la seva efectivitat. No ens podem adormir i no ens volem adormir. Tenim pressa i per això hem cregut que aquest tema havia de ser cabdal en aquest mandat que avui comencem amb la constitució del Consell d’alcaldesses i alcaldes. La contaminació atmosfèrica local té un rati d’afectació territorial molt reduït però pot arribar a tenir una afectació directa sobre la salut de les persones”.
El Vallès Occidental té declarats 12 dels seus 23 municipis com a Zona de Protecció Especial de l’Ambient Atmosfèric per superar els nivells de contaminació en diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10), segons el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire de la Generalitat de Catalunya, aprovat el setembre de 2014. Aquests són els municipis de Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès (en el que s'inclou Bellaterra), Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, i Terrassa.
El Consell Comarcal es sumarà al moviment Fridays for Future que, durant la setmana del 20 al 27 de setembre, portarà a terme una campanya de sensibilització a nivell comarcal en el marc de la #weekforfuture. També serà a la manifestació convocada el dia 20 de setembre a nivell comarcal a Sabadell i donarà suport a les convocatòries de vaga mundial pel clima del dia 27 de setembre.