Com gestionen el confinament des de les escoles i centres de Bellaterra?

by | abr. 6, 2020 | Societat

Escola Bellaterra, durant una jornada escolar | Escola Bellaterra

 

 

El confinament per la crisi del coronavirus encara per a molts ja la seva quarta setmana, després que l'estat d'alarma es fes efectiu el divendres 13 de març, tot i que comencés funcionalment a partir del dilluns 16.  Amb més o menys mesura, els adults han hagut d'anar treballant fins al dia 30, quan es va endurir el confinament, però els més menuts segueixen sense anar classe des del mateix dia 13, quan es va decretar el tancament d'escoles a Catalunya

 

 

Després de més de tres setmanes de confinament, ens hem volgut preguntar com estan enfrontant la situació des dels centres educatius de Bellaterra. I és que molts d'ells són centres privats o concertats que, més enllà de les indicacions de la Generalitat de Catalunya, han de prendre les seves pròpies decisions a l'hora de veure què fan amb l'ensenyament dels alumnes sense poder acudir a les escoles. 

 

 

Per la presidenta de l’AFA de l’Escola Bellaterra, Marta Buxó, la situació durant els primers dies de tancament d'escoles era més aviat preocupant, ja que no se sabia com gestionar una situació temporal de 15 dies de tancament. Tanmateix, després del primer ajornament de les classes es mostrava positiva: “La incertesa m’ha donat tranquil·litat. Fins ara ens enfrontàvem a 15 dies d’excepcionalitat, ara ens situem davant una situació que hem de normalitzar”. I és que la Generalitat va posar en funcionament el “Pla d’Acció: Centres Educatius en Línia”, per poder garantir que els alumnes podien seguir amb la seva formació des de casa.

 

 

Infants entrant a l'Escola Ramon Fuster de Bellaterra

Infants entrant a l'Escola Ramon Fuster de Bellaterra | Escola Ramon Fuster

 

 

“Nosaltres havíem previst fer un claustre el dia 13 de març per preparar de la millor manera possible la nova situació en què ens podíem trobar com a centre” explica per la seva banda Joaquim Vidal, director de l'Escola Ramon Fuster. Segons diu, tant a educació infantil com a educació primària han generat unes guies de treball a través de la seva intranet “atenent sempre la flexibilitat i tenint molt present l’autonomia d’aquestes criatures i les realitats familiars com ara teletreball”. A més, pels de cinquè i sisè, han aprofitat els recursos informàtics que s'empraven amb anterioritat per adaptar-los, i a la secundària també han aprofitat dispositius que ja tenien, com la tauleta.

 

 

Pel que fa als horaris, destaquen una distribució especialment autònoma pels més grans: “hem apostat per dividir l’espai en tres blocs setmanals: explicacions, dubtes i treball autònom”. “Estem vivint una situació diferent i hem de saber-nos adaptar a les noves realitats“, destaca Vidal. 

 

 

Un altre exemple d'adaptació és La Vall, que tot i no pertànyer administrativament a Bellaterra, té una relació molt propera amb el barri. “Les professores s'estan deixant la pell per intentar fer tot el possible per pal·liar les dificultats d'estar tancats a casa, però no és una situació fàcil”, asseguren des del centre. El seu sistema d'adaptació al confinament funciona a través d'un “projecte d'acompanyament acadèmic online“, a través d'eines en línia que permeten accés a una aula virtual, des del cicle superior de primària fins a Batxillerat. Pels més menuts, han preparat dossiers de treball i activitats, accés a plataformes educatives externes i vídeos de les mateixes professores del centre. “A tots els cursos, la tutora contacta setmanalment amb cada família per fer seguiment personal i parlar amb les nenes i els pares”, afegeixen. 

  

 

la vall

Vista de l'Escola La Vall i Bellaterra | La Vall

 

 

Des de l'escola, tot i l'esforç, estan neguitosos. Al centre diuen que “voldríem poder fer més per les famílies, cuidar de les nostres alumnes de prop, com sempre hem fet, però les circumstàncies fan que no sigui possible”. A això s'afegeix la preocupació per com l'impacte econòmic de la crisi pugui afectar l'escola: “la falta de finançament adequat de l'escola concertada és un fet reconegut però ara, davant d'una crisis com la que ens ha tocat viure, encara es posa més de manifest”, asseguren. 

 

 

Futur incert per les escoles bressol

Un altre focus sobre com s'està portant des de l'educació bellaterrenca aquesta crisi del coronavirus és el que cal posar a l'educació infantil. L'únic centre a Bellaterra, la Llar d'en Pitus, pateix per les conseqüències derivades del confinament i el tancament de centres escolars, i s'adhereix a la demanda d'ajuda al sector. I és que, tot i ser privada, “des del dia 13 vam haver de tancar com tothom, ja que som una escola avalada per la Generalitat”, assegura Queralt Martín, directora del centre. 

 

 

llar d'en pitus

L'escola bressol La Llar d'en Pitus des de la carretera BV-1414 | Toni Alfaro

 

 

El projecte educatiu de la Llar d'en Pitus ha hagut d'adaptar-se completament, com tots els centres, al confinament a casa. Mentre que pels matins fan activitats diferents d'una durada de tres quarts d'hora (centrades en aptituds plàstiques, o la recerca de tresors, entre d'altres), a la tarda se'ls hi proposa una activitat musical i un repte diari, com pintar finestres, fer galetes sense sucre, i altres, amb l'ajuda dels pares. D'ells, Martin explica que “n'hi ha molts que col·laboren amb nosaltres i ens envien fotos i interactuen”, així com participen en les activitats en directe a través d'Instagram, tot i que estan en contacte constant per Whatsapp. 

 

 

El problema, però, és la dificultat de treballar amb nens tant petits des de casa. “Hi ha pares que estan molt angoixats perquè han de treballar amb els nens per casa”, destaca Martin. Això, però, se suma a un altre de tipus econòmic: “el problema que tenim és que la viabilitat del projecte depèn de les quotes de les famílies, i si això s'allarga totes les escoles bressol privades haurem de tancar”, diu la directora. Per això demana ajuda urgent a les administracions, i assegura que “o l'Estat dóna una injecció de diners a les escoles privades o el 95% tancarem”. 

 

 

L'educació especial s'esforça per adaptar-se al treball a casa

A Bellaterra, d'altra banda, també podem trobar dos centres d'educació especial o ocupacionals que també han hagut de canviar les seves rutines pedagògiques. Tant l'escola Bellaire com el servei de teràpia ocupacional Els Xiprers, tots dos vinculats a la Fundació Collserola, la situació és més complicada que per a una escola regular. 

 

 

Edifici de l'escola d'educació especial Bellaire a Bellaterra

Edifici de l'escola d'educació especial Bellaire a Bellaterra | Fundació Bellaire

 

  

Des de Bellaire indiquen que segueixen treballant intensament des de casa.  “L'equip terapèutic i docent es manté connectat amb cadascun dels infants i les famílies per fer arribar el seu suport, assessorament i el treball necessari per a mantenir les rutines”, expliquen des del centre especialitzat en  infants i joves diagnosticats de TEA i Discapacitat intel·lectual d'alta afectació. Asseguren que es fan arribar propostes i materials a les famílies que s'adapten en funció de les necessitats de cada alumne, “tant de treball autònom com per a realitzar amb els pares i mares”, i mantenen un contacte constant per diverses vies. 

 

  

Pel que fa a Els Xiprers, la situació és més complexa, segons diuen des del mateix centre. Els usuaris del centre ocupacional “estan confinats a casa amb la dificultat que això comporta per a la gestió dels trastorns de conducta“. D'altra banda, els preocupa la situació dels interns al seu centre de llar de Sabadell davant un possible contagi “en unes instal·lacions tan petites”. Tot i això, expliquen que mantenen passejos individuals diaris i promouen activitats a l'interior de casa i el contacte amb les famílies a través d'Skype.

 

 

Pel que fa a l'Escola-Waldorf Steiner El Til•ler, encara no s'ha pogut contactar per recollir el seu testimoni.

Entre totes i tots fem BellaterraDiari.

Gràcies per llegir aquest contingut

Vols llegir més…?

0 Comentaris

0 Comments

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: