El món de la música de Bellaterra s’adapta al sotrac pel coronavirus

by | maig 21, 2020 | Cultura

Magalí Sare canta en un balcó durant el confinament pel COVID-19

Magalí Sare canta en un balcó durant el confinament pel COVID-19 | Magalí Sare

 

 

Sovint el món de la Cultura i l'Art passa desapercebut en el nostre dia a dia, tot i que estiguin presents pràcticament de forma constant allà a on mirem. Bellaterra és un lloc especialment privilegiat pel que fa al món cultural, ja que ha vist néixer una gran quantitat d'artistes i professionals de l'art, destacant en el camp de la música.

 

 

Arran del confinament i la crisi provocada per l'arribada a les nostres vides del coronavirus, el sector musical ha sigut un dels més afectats, ja que bona part de la seva forma de vida i els seus ingressos tenen a veure amb la música en directe, ara inviable en la majoria de situacions. En aquest sentit, hem volgut preguntar-nos com viuen alguns dels músics més destacables de Bellaterra el confinament i com són les expectatives que es troben davant una crisi tan important pel seu sector. 

 

 

Una parada en sec

L'arribada del confinament forçat decretat per l'estat d'alarma va ser un xoc de gran efecte pel món musical ja des de bon principi. La cantant bellaterrenca Magalí Sare, va poder tot just presentar el seu projecte poc abans que es prohibís la celebració de concerts. Ella acabava de presentar un disc amb el seu company, Sebastià Gris, el dia 10 de març: “vam vendre tot i va ser una passada, i al dia següent ja es va cancel·lar tot; salvats per la campana!”, explica. Tot i la impossibilitat per poder tocar, assegura que se sent “suficientment privilegiada” de la seva situació, ja que “hi ha gent que ho està passant fatal i estic molt bé personalment”. 

 

 

Per Marc Trepat, arquitecte bellaterrenc que toca el trombó a la famosa Locomotora Negra i el grup Barcelona Swing Flamingos, “el tema del confinament ens està afectant completament”. Si bé no es dedica professionalment a la música, el fet és que els dos grups es dediquen de forma molt activa a la música jazz i swing, amb esdeveniments a tota Catalunya, i les primeres mostres ja es van notar al mateix mes de març: “amb la Locomotora fa molts anys que fem el Picnic del Festival de Jazz de Terrassa, que normalment és al març; clar, aquest va ser el primer concert que se'ns va suspendre aquest any”.

 

 

Arianna Savall, donant classes per vídeoconferència

 

 

Les situacions, en alguns casos, han donat per a escenes que, com expressa l'arpista i soprano bellaterrenca de fama internacional, Arianna Savall, recordaven a “un ambient de guerra o preguerra, d'enfrontar-nos amb alguna cosa estranya, i ningú sabíem ben bé què passaria”. Sempre entre Basilea, a Suïssa, i Bellaterra, Savall estava al poble per celebrar un concert amb el seu marit, el noruec Petter Udland Johansen, a Sabadell, però aquest va ser cancel·lat. “Quan vaig parlar amb el meu pare, que estava a Bellaterra el dia 12 de març, em va dir <>”, diu. Al dia següent, va agafar un avió de tornada, “un EasyJet que a més anava ple d'italians que tornaven, perquè era l'últim dia que les fronteres de Suïssa i Itàlia estaven obertes”, narra, recordant-ho com “un ambient molt inquietant”.

 

 

En altres casos, l'adaptabilitat ha sigut clau per a mantenir la pràctica musical amb certa normalitat. És el cas de l'escola de música i conservatori El Musical de Bellaterra. La seva directora, Montserrat Roig, explica que el coronavirus i tot el que ha comportat fins al moment “és una catàstrofe, una pandèmia de la què costarà sortir-ne, però també ha tret la part bona i humana de nosaltres”. La clau pel centre bellaterrenc ha estat en la seva capacitat d'adaptar-se ràpidament: “nosaltres hem fet un canvi radical que no esperàvem que poguéssim fer tan ràpid”, es felicita. 

 

 

Pel que fa a les actuacions previstes, la desfeta ha sigut clara: concerts cancel·lats, festivals ajornats i tot allò què comporta han afegit molta preocupació a un món musical ja de per si poc estable. Marc Trepat explica que, habitualment, amb la Locomotora toquen a festivals com el Festival de Jazz de Barcelona, el Festival de Portaferrada o el de Cap Roig, que aquest any no es podran celebrar, majoritàriament. En el seu cas, per sort, “no ens afecta directament a la butxaca, perquè no ens guanyem la vida amb això”, tot i que lamenten la caiguda de trobades musicals en directe

 

 

Marc Trepat (requadre superior), durant un assaig a través de videoconferència

 

 

Per El Musical, la majoria d'activitats s'han hagut d'adaptar, però no han tancat. Si bé algunes visites com la del divulgador musical Joan Vives es van haver de cancel·lar en l'últim moment pel risc de contagi, “no hem anul·lat les classes i s'estan fent totes online”, i assegura que hi ha alumnes que estan estudiant molt. “Hem intentat no perjudicar ningú i ajudar a mantenir la motivació entre tots”. D'altra banda, activitats puntuals com les portes obertes s'han transformat en “finestres obertes” online, i les jornades de formació que es fan habitualment al juliol duraran una setmana en comptes de tres.

 

 

Per Savall, però, la cancel·lació ha sigut molt més evident a nivell internacional. Assegura que els concerts, a Suïssa, van començar a cancel·lar-se a finals de febrer i principis de març, i veu com “els projectes importants, amb orquestra, amb sales de concert grans i festivals grans, ja estan cancel·lant també els actes a la tardor“. “Com va dir el meu pare, tot el 2020 pot ser molt bé que perilli” i fins i tot explica que “tenim ja concerts de l'any que ve que no tenen el suport econòmic que havien tingut i també s'hauran de reduir”. Ara bé, matisa que “tenim la sort que el govern suís està donant ajudes als músics autònoms que són molt correctes, i en aquest sentit estem molt agraïts”, ja que, en cas contrari, la crisi del COVID-19 podria significar el final per molts músics al país.

 

 

Montserrat Roig, directora d'El Musical de Bellaterra, durant un passeig per la Via Verda

 

 

La creació i la gravació, una oportunitat 

L'altra cara de la moneda de la crisi del coronavirus, per a molts músics, ha radicat en la creació. Des d'El Musical s'han impulsat diverses iniciatives entre, professors, alumnes i col·laboradors que han donat els seus fruits. “Hem intentat que cada departament faci un vídeo per penjar-lo”, indica Roig, i diu que l'orquestra segueix treballant amb diferents temes, alguns dels quals per la Festa Major de Bellaterra 2020. “Sí que és veritat que ha funcionat realment perquè tothom hi ha posat molt d'esforç” felicita la directora. 

 

 

 

Pels músics, el tancament ha significat l'oportunitat per a fer nous temes, noves composicions i tenir temps per treballar, en general, les seves creacions. “Els artistes també tenim una part d'ermitans”, comfessa Sare, i diu que el confinament li ha servit per passar “moltes estones amb mi mateixa i poder gravar”. Assegura que no ha deixat d'estar activa en cap moment i ha anat fent concerts en directe a través de xarxes, entre d'altres: “cada dia hem sortit al balcó a tocar pels veïns fins que va començar la fase 0 del desconfinament, i això ens va donar molta vida”, s'alegra. A més, diu que els primers fruits ja comencen a sortir “trauré una cosa molt personal, un tema, de cara a finals de mes”. 

 

 

 

“Després de superar l'estat de xoc inicial sí que vam entrar a una disciplina de treballar cada dia, cantant, tocant, ara estem fent programes nous…” explica Savall sobre el moment que suposa el confinament a nivell artístic. A més, la bellaterrenca diu que “estem aprofitant molt per acabar coses que no havíem acabat, com per exemple un disc que trauré a finals d'any amb la discogràfica del meu pare”. D'altra banda, explica que el confinament a Suïssa no ha sigut com a Catalunya ja que “no hi ha hagut un col·lapse sanitari“, i el govern fins i tot recomanava sortir al carrer per salut. “Ha sigut molt menys dramàtic que a Catalunya”, resumeix. 

 

 

En el cas de Trepat, ser amateur ha tingut unes implicacions molt diferents, ja que “no poder assajar no és un greu problema: toquem a casa i el dia que puguem tornar a assajar podrem tornar a assajar”. Tot i això, des dels Barcelona Swing Flamingos sí que han aprofitat per fer alguns temes durant el confinament com a forma d'animar al públic: “gravem el vídeo, i llavors ens passem les bases, equilibrem una mica el so i el muntatge i fem un vídeo que tenim penjat a xarxes socials, tant a Youtube com a Instagram, i és una manera també d'ajudar a la gent que està confinada regalant-los-hi una mica de música”. 

 

 

Petter Udland Johansen i Arianna Savall, en una gravació durant el confinament, a Basilea (Suïssa)

 

Un futur complex després del confinament

Entre els músics bellaterrencs la unanimitat està clara: el futur per la música serà incert després del confinament. Les mesures de distanciament social dificulten especialment la celebració de concerts, entre altres actes. En el cas de Trepat, indiquen que des del Festival de Portaferrada estan optant, de moment, per mantenir el cartell de músics nacionals, i els havien convidat a participar-hi. Tanmateix, les grans dimensions de la Locomotora Negra i l'avançada edat d'alguns dels seus membres dificulten assistir-hi: “en aquests moments ho veiem complicat, i a més, has de coordinar a moltíssima gent per assajos com els d'aquests concerts”. I és precisament aquests festivals de grans dimensions, “que poden pagar les xifres que necessitem per no fer competència deslleial als professionals”, els que, indica, seran més difícils de mantenir.

 

 

Tot i això, hi ha marge per a mantenir-se actius. “Amb la meva mànager ens estem trencant el cap per veure què podem fer mentre seguim en confinament”, explica Sare. I és que, proposa, podrien fer-se actuacions adaptades a les mesures de seguretat sanitària. El gran enemic, assegura en qualsevol cas, és la por: “que la gent no tingui por de gaudir d'un concert a l'aire lliure, amb les mesures de seguretat pertinents”, demana. 

 

 

A El Musical, com a centre d'ensenyament, l'activitat pot veure's afectada durant aquest curs, però seguiran més endavant. Així, tot i que la seva directora diu que “no crec que puguem tornar aquest curs”, el cert és que també diu que es preparen pel vinent i ja assegura que “les proves d'accés al conservatori les haurem de fer presencials el dia 22 de juny; serà el primer cop que tornem a l'escola”. Pel que fa a les avaluacions pels alumnes que ja hi estudien, es faran uns exàmens amb temps en el cas de les parts teòriques i a través d'una plataforma online a les parts pràctiques.

 

 

Savall per la seva banda, segueix planejant projectes per quan sigui possible: “nosaltres treballem amb músics de tot arreu, i en algun punt ens haurem de trobar, a Bellaterra o Basilea, per assajar i començar a gravar aquests discos”, projecta. Mentrestant, assegura que seguiran actius a través de les xarxes socials, i anant a gravar a on puguin a dins de Suïssa, fins que les fronteres tornin a obrir-se.

Entre totes i tots fem BellaterraDiari.

Gràcies per llegir aquest contingut

Vols llegir més…?

0 Comentaris

0 Comments

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: