[TEXT: Maria Teresa Portis i Jordi Félez]

“Divendres 29 de maig el Royal Opera House va oferir gratuïtament a través de YouTube el balletThe Cellist” estrenat el 25 de febrer d’aquest any.

Coreografiat per Cathy Marstons, “The Cellist” està basat en la vida de Jaqueline du Pré, una de les millors violoncel·listes que mai han existit. Es va casar amb el famós pianista i director d’orquestra Daniel Barenboim i quan estava al cim de la seva fama, als 28 anys, van aparèixer els primers símptomes d’una esclerosi múltiple que li  impedir seguir tocant i li provocar una mort prematura i cruel.

Jaqueline va ser mundialment famosa per la seva manera de tocar el cello. Interpretava d’una forma apassionada acompanyant cada nota amb el seu cos com si dansés. Que deuria sentir el seu estimat violoncel a les seves mans? Si els instruments tenen sentiments de ben segur que estimava amb bogeria a Jaqueline, ja que ella el feia gaudir com gaudeixen tots els éssers quan poden desenvolupar i mostrar tot el seu potencial.

El ballet de Cathy Marston reflecteix aquesta relació amb una gran bellesa i profunditat. El violoncel “el balla” un magnífic ballarí de moviments impossibles i meravellosos. Se’ns explica la relació des de la infància. Des de la descoberta entusiasta d’un perfecte enamorament, fins a la malaltia que els separa definitivament. El relat per descriure el dolor d’aquesta separació inevitable és tan colpidor que emociona profundament. La música gira bàsicament al voltant del concert per cello d’Elgar que tan bé interpretava Jaqueline i que tanta fama li va donar.

La dansa és un art amb un llenguatge molt poderós. En aquest cas, aquesta creació té una força demolidora.
Estem encara commoguts! Amb moltes ganes de fondre’ns en una abraçada amb l’intèrpret i el seu cel·lo.

Va deixar de viure el cel·lo quan Jaqueline va morir? Potser no, però la vida que van compartir no tornarà mai.

Si en teniu ocasió, no us el perdeu!”

Maria Teresa Portis i Jordi Félez