Les famílies de l’Escola Bellaterra, coneguda com “l’Escoleta”, denuncien una falta total de consideració per part de la UAB en la recuperació dels seus terrenys. Segons indiquen, part de l’extensió de l’escola està situada a terrenys cedits per la Universitat Autònoma de Barcelona, que ja va demanar durant el curs passat que, en finalitzar el 2019-2020, li siguéssin retornats. Tanmateix, la problemàtica situació derivada del COVID-19, ha dificultat molt les gestions i el terreny els hi haurà de ser tornat aquest dijous 18 tot i la falta de preparació.
Per aquesta raó, des de l’Associació de Famílies (AFI) de l’Escola Bellaterra van fer un comunicat el passat dijous dia 11 en el que denuncien que aquesta recuperació de terreny per part de l’Autònoma es fa “en un context excepcional i sense que l’escola disposi d’alternativa per a la ubicació” de les zones que es reclamen. Concretament, la UAB demana el retorn dels terrenys corresponents a un edifici on se situen actualment la biblioteca, la direcció, la secretaria i consergeria. Tanmateix, asseguren des de les famílies, no hi ha un espai a l’escola per reubicar tots aquests serveis.
Podeu llegir el comunicat a continuació:
“Avui ja hi ha hagut camions de trasllat, i haurem de posar la biblioteca a un magatzem”, lamenta Marta Buxó, presidenta de l’AFI de l’Escola Bellaterra, que afegeix: “que en plena desescalada, un equip directiu hagi d’estar fent un trasllat perquè l’Autònoma no es pot esperar 15 dies més, és molt fort”. Assegura que les famílies estan completament indignades, i argumenta que tot i que ja sabien que el canvi s’havia de produir a finals d’aquest curs, “no pot ser que des de l’inici del confinament se’ns hagi demanat paciència, i l’haguem tingut, i ara la UAB no la tingui”.
Per això, al text, l’Associació demana “ajornar el desallotjament dels espais destinats a biblioteca, direcció, secretaria i consergeria de l’edifici cedit per la UAB, fins que les obres de reubicació d’aquest espais estiguin finalitzades”. Una proposta que reclamen “pel difícil retorn dels nostres fills i filles a l’escola, i en condicions sanitàries i educatives òptimes”, segons es pot llegir al text.

Una responsabilitat compartida amb la Generalitat
Les crítiques, però, no es redueixen a la UAB. I és que al problema del retorn dels terrenys a la universitat es veu agreujat per la falta d’espais on ubicar les zones de l’escola que s’han hagut de desallotjar. I en aquest problema apunten al Departament d’Educació: “des del Departament d’Educació ens van assegurar que reubicarien aquests espais dins dels terrenys de l’Escola Bellaterra, però les obres no han començat i no hi ha cap evidència que que asseguri la seva realització abans de l’inici del següent curs”, indiquen al text.
Tot i que Buxó admet que “des del Departament diuen que començaran a treballar la reubicació la segona setmana de juliol”, també argumenta que no saben si podrà enllestida pel principi de curs. I es basa en el compromís que es va adoptar des de la Generalitat per les millores dels sanitaris i altres zones, que havien d’estar, com a molt, a finals del 2019. “Només es van adequar les terrasses, i la resta va quedar a mitges”, si bé sí que, part dels lavabos van ser adequats per l’Ajuntament de Cerdanyola, però no la seva totalitat.

Aquesta és una situació que ja fa anys que es reivindica des de l’Associació de Famílies de l’Escoleta. Segons es pot llegir al comunicat, la Generalitat no va cumplir els seus compromisos, ni tampoc va donar resposta a l’informe del Síndic de Greuges ni les instàncies presentades a Serveis Territorials. I encara més, “al projecte de reubicació del juliol, no s’inclouen els lavabos, i fins i tot desapareixen els de cicle superior”, explica Buxó. Així les coses, entre la falta d’arranjament dels sanitaris per part de la Generalitat i el retorn de terrenys a la UAB, “a tota l’escola ens quedarem amb 15 tasses de lavabo per tota l’escola” amb 461 alumnes i tot el personal docent i directiu.
Finalment, això se suma a la falta d’espais que patirà l’escola amb l’arribada del nou curs al setembre. Amb motiu de l’adaptació a les distàncies de seguretat que el coronavirus exigeix pel curs 2020-2021, els alumnes del centre s’hauran de repartir en més aules. Unes aules que no ténen. A més, les obres de la Generalitat per encabir les zones retornades a la UAB podrien no estar acabades, i per tant, indica Buxó, no saben on podran fer classe tots els alumnes.
“Els infants són el col·lectiu que més ha patit durant la quarentena, i al setembre els hi tocarà un altre cop?”, es pregunta la presidenta de l’associació. Una pregunta que, de moment, no sembla tenir resposta fàcil.
De moment, des del BellaterraDiari no s’ha pogut contactar amb la Universitat Autònoma de Barcelona per recollir el seu punt de vista sobre el retorn de terrenys i la problemàtica per l’Escola Bellaterra.