La tornada a l’escola 2020 ja ha arribat i ho ha fet amb molta més “normalitat” del que s’esperava a Bellaterra. O això és el que expliquen des dels diferents centres educatius bellaterrencs que van reobrir les aules el 14 de setembre.
I és que el curs 2020-2021 es preveu com un dels més complicats a causa de la pandèmia de la COVID-19. Les mesures per evitar contagis als centres, en general, es basen en quatre pilars principals que ja avançaven des del Departament d’Educació a finals del mes d’agost: mascaretes, higiene de mans, esglaonament d’entrades i sortides i el manteniment de grups d’alumnes estables i reduïts.
Tot un repte tenint en compte els nombres: 3.731 alumnes als fins a 7 centres (La Llar d’en Pitus, Escola Bellaterra, Escola Waldorf, Ramon Fuster, La Vall, l’institut Pere Calders i el centre Bellaire d’educació especial) que s’integren a Bellaterra o el seu àmbit més proper.
Bons fruits de l’organització, tot i les dificultats
Parlant amb els centres, la coordinadora pedagògica de l’Institut Pere Calders, Núria Casat, comentava: “el contingent COVID de professors extres que ens va arribar era només per la ESO (…) els alumnes de batxillerat s’han hagut de mantenir en grups de vora 30 alumnes”. Alhora,troben a faltar material com mascaretes transparents per l’alumnat sord, “que necessita la lectura labial”: “és una discriminació que intentem compensar, però és difícil”, lamenta. Tot i això, els protocols del centre d’entrada i sortida, juntament amb la distribució dels nivells per pisos, han facilitat molt l’aïllament dels grups, i es valoren bé les primeres jornades.
Fins i tot a La Llar d’en Pitus, que va patir un cas positiu en una de les seves mestres, hi ha tranquil·litat i preparació. La seva directora, Queralt Martin, després de dues setmanes de confinament del grup, diu que “just ara tornem a obrir-lo amb normalitat”. I és que el positiu en el grup dels infants més grans no va anar a més: “la persona amb la PCR positiva va ser asimptomàtica, i tota la resta de tests, tant als nens com a la resta de mestres, han sortit negatius”, s’alegra Martín.
En el seu cas, amb nens de 0 a 3 anys, els infants no porten mascareta, tot seguint el protocol de la Generalitat, però fan un rentat constant de mans, quasi totes les activitats a l’aire lliure i cada “grup bombolla” empra únicament els seus materials. “Serà un any en què hem de tenir paciència i cintura, i posar-hi cert bon humor”, apunta, alhora que diu que els infants “estan responent meravellosament”.
Una tornada esperada i “necessària”
Aquesta il·lusió dels alumnes per veure als companys i els mestres és també un altre dels leitmotivs de l’inici de curs, després de 6 mesos a distància. “Els nens estan molt contents de poder-se retrobar” diu Gemma Elias, de l’escola Waldorf-Steiner El Til·ler, i afegeix que “el fet de venir a l’escola amb els companys i els mestres és un regal” per als infants.
La Vall, per la seva banda, “s’ha tornat a omplir de rialles, il·lusió, moviment i algun plor dels més petits que s’estan adaptant”, explica Laura Pons, de l’equip directiu. Alhora, diu que “avançar les reunions de pares abans de l’inici de curs ha donat tranquil·litat a les famílies”.
Les mesures també tenen un retorn millor del què s’esperava a l’Escola Bellaterra, tal com explica la seva directora Anna Garcia: “els nens ho estan acceptant amb normalitat i amb il·lusió per poder retrobar-se”, diu, i afegeix que “el retorn que tenim de les famílies és molt bo”. I és que “recuperar l’espai de l’escola era molt necessari”, explica, tot aclarint que la intenció final dels docents és fer “escoles amables i segures per als nens” i ”tranquil·les pels pares”.
Tot i això, tant des de l’Escola Bellaterra com la resta ho tenen ben clar: la responsabilitat és compartida amb unes famílies que hauran de vetllar, ara més que mai, per la seguretat de tots.