El Govern de Catalunya ha anunciat aquest dimecres, 14 d’octubre, el tancament total de bars i restaurants i la reducció de l’aforament dels comerços a partir de demà. Les mesures entraran en vigor durant la nit de dijous a divendres, concretament a mitjanit. Aquestes mesures extraordinàries “contundents” i “dràstiques” volen, segons apunten, frenar la segona onada de la pandèmia.
“Cal actuar avui per evitar un confinament total”, ha emfatitzat el vicepresident Pere Aragonès, que ha reconegut que la situació és “molt preocupant”. És per això que ha demanat a la ciutadania reduir al màxim la mobilitat i les relacions socials. “La prioritat és preservar la salut de la ciutadania i salvar vides. Si no ho fem, serà un confinament total”, ha reiterat Aragonès, que ha demanat sortir de casa al menys possible i fomentar el teletreball.”D’aquí quinze dies valorarem la continuïtat de les mesures i quines es poden aixecar”, ha afegit.
Per la seva banda, els empresaris del sector consideren que la mesura és “desproporcionada” i la recorreran per via legal. De fet, la Federació Catalana d’Associacions d’Activitats de Restauració i Musicals (Fecasarm) ha anunciat que recorrerà aquesta decisió davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Una decisió que, segons l’organització, és “insòlita i desproporcionada”, a la vegada que “desproporcionada i arbitrària”.
Des de la FECASARM, preveuen unes pèrdues per al sector de la restauració de prop de 1.000 mil·lions d’euros, ja que “cada local afectat per aquesta inactivitat forçada perdrà una mitjana de 2.000 euros per dia”. Amb aquest nou període d’inactivitat forçada estimen que el número d’empreses del sector de la restauració que no podran arribar a finals d’any s’enfilarà del 40% fins al 50% i “totes aquestes empreses presentaran concurs de creditors si no reben urgentment ajudes reals i eficaces”.
Les reaccions bellaterrenques
Des del Restaurant Marcs afirmen que continuaran fent el servei de menjar per emportar i rostisseria, però també auguren que “aquesta vegada serà diferent que durant el confinament”, perquè llavors la gent estava a casa. “Ara, en canvi, la gent estarà treballant així que veurem…”, comentaven.
Per la seva banda, el gerent del Bar-Restaurant del Centre Cívic del Turó de Sant Pau deia “ja portem dies pensant en com organitzarem el menjar per emportar”, “el sector està sent assenyalat i nosaltres creiem que hi ha molts més factors que no pas nosaltres..”, deia el Jon. “Estem preocupats perquè la primera vegada que ens van tancar 15 dies a casa, ja sabem com va acabar…”.
A continuació, els responsables del Bar del Club qualifiquen la decisió “d’absurda, indignant i gens consensuada”: “Segueixen donant pals de cec sense tenir en compte com van els autobusos, els metros, els trens… si s’hagués detectat algun brot a un bar o restaurant ho entendríem, però nosaltres ventilem i fem servir totes les mesures de seguretat”. Una indignació que es convertirà en resignació a l’hora d’activar el servei de menjar per emportar que també farà l’establiment mentre desitgen que una situació així “d’insostenible”, es reverteixi ben aviat.
Les restriccions
Els bars i restaurants hauran de tancar les seves portes durant quinze dies i no es podrà consumir ni a interiors ni a terrasses. El servei per emportar i a domicili es mantindrà actiu. Cal destacar que la patronal de bars i restaurants ja va anunciar que portaria la decisió als tribunals. El vicepresident del govern ha anunciat una línia de 40 milions d’euros en ajudes directes al sector i una línia d’avals.
Els comerços, centres comercials, espais esportius i mercats ambulants hauran de restringir el seu aforament al 30%. Els gimnasos l’hauran de reduir fins al 50%. Cinemes i teatres també hauran de limitar la capacitat al 50% A més, s’imposa la suspensió de congressos, convencions i fires.
Cal recordar que també es va anunciar la suspensió de totes les competicions esportives de base i no professionals i l’ensenyament virtual a la universitat. A més, segueix vigent la prohibició de trobades socials de més de sis persones.
FOTO PORTADA: Terrassa buida al bar del Centre Cívic del Turó de Sant Pau