El funcionament del Banc d’Aliments de Catalunya podria entrar en crisi per l’augment de la demanda per la pandèmia. Lluís Fatjó-Vilas, director del Banc dels Aliments de Barcelona, va ser contundent a la presentació de la 12ª edició del Gran Recapte d’Aliments, afirmant que “els bancs dels aliments catalans estan al límit i si continua augmentant la demanda, el volum d’aliments que podran distribuir pot arribar a ser irrellevant en relació a les necessitats d’una persona”.
Des de que es va iniciar la pandèmia, els bancs dels aliments catalans han vist augmentar la demanda en més d’un 40%, havent de fer un gran esforç per arribar a tothom, indiquen des de l’organització. Al llarg de l’any 2020 s’han distribuït més de 15 milions de quilos i s’han comprat aliments bàsics per valor de més de 2 milions d’euros.
Com a conseqüència de la irrupció de la COVID-19, els Bancs dels Aliments han reformulat la campanya d’enguany eliminant la recollida física d’aliments i transformant la donació d’aliments en donacions monetàries destinades a la seva adquisició. La campanya es digitalitza, així, per minimitzar el risc de contagi i suprimir la classificació dels aliments recaptats que es fa inviable.
La campanya del Gran Recapte es farà al llarg de la setmana del 16 de novembre i fins al dissabte 21 als principals supermercats de Catalunya, i serà el mateix personal qui convidi a la ciutadania a fer donacions a l’hora de pagar a caixa, mitjançant un CODI GRAN RECAPTE que s’oferirà al donant.
El divendres 20 i el dissabte 21 de novembre, es reforçaran aquests supermercats amb la presència de voluntariat, que explicarà la importància de seguir col·laborant en el Gran Recapte. Un cop finalitzada la campanya s’adquiriran i distribuiran aliments bàsics com llet, oli, llegum o conserves, amb la totalitat de les donacions aconseguides.
L’altre gran canal de donació serà la web dels Bancs dels Aliments. Els fons aconseguits es destinaran a la compra i distribució d’aliments. Aquest any s’incorpora també el canal de pagament BIZUM, que amb el CODI 33596 pretén agilitzar les donacions des del mòbili per arribar a un públic més ampli.
Tot i la digitalització de la campanya, es manté la figura clau que representa el voluntariat, i s’estima que en caldran 8.700 persones que faran de portaveus de la nova modalitat de Gran Recapte. Les seves funcions seran informar als clients del canvi d’operativa, obligats per motius de seguretat com a conseqüència dela pandèmia, i de com es podrà donar aquest any a la caixa, durant el moment de pagament de la resta de la compra, a través d’una donació monetària destinada a l’adquisició d’aliments.
En paraules de Roser Brutau, presidenta del Banc dels Aliments de Barcelona. “Desitgem de tot cor que siguem molts i molts voluntaris i aconseguim moltes donacions, que com cada any el Gran Recapte sigui l’expressió de la solidaritat d’aquesta societat, i que quan cal, al supermercat o des de casa, fem pinya”.
Per a participar com a voluntari, podeu fer-ho a través d’aquest enllaç.