Avui parlem amb un establiment que va seguir repartint fruita i verdura fresca a domicili durant tota la pandèmia. Es tracta de la fruiteria de Sant Quirze, Cor de Fruita, un comerç de proximitat que va visitar nombroses llars vallesanes durant el confinament i que segueix fent-ho ara, sense cap sobrecost pel servei.
Ens proposem no oblidar què va suposar per ells i per això conversem amb l’Antonio, fruiter amb llarga experiència en el sector, camps a Lleida i molt estimat i implicat en la vida social i comercial santquirzenca.
Antonio, quants dies heu treballat des del mes de març?
Quants? Tots. Tots els dies… i durant el confinament sense parar. A botiga estàvem des de les 9 a les 17 hores i a partir de les 17 hores, a repartir… Nosaltres som petits i tenim la gent que tenim i llavors no donava abast…
I portàveu la fruita i verdura sense sobrecost?
Sí. Cada dia. D’entrada jo mai he cobrat pel servei a domicili, però amb més raó vaig entendre que era una situació especial i que en cap cas calia aprofitar-se de la situació. No ho vaig fer i no ho faria mai. Cal dir que en aquests moments, per tal de tenir productes de primera necessitat a casa, la gent paga el que sigui, però ni nosaltres ni ningú del carrer va aprofitar-se’n.
“Les cues per entrar eren tan llargues que no sabies ni de qui eren”
Com era circular pels carrers de Bellaterra i Sant Quirze mentre tot semblava aturat, sobretot a l’inici?
La veritat és que per una part era una mica trist, perquè no vèiem a ningú al carrer… però còmode alhora pel trànsit. Sense gent, l’ambient era molt i molt trist.
Quins serveis continuaven funcionant a Sant Quirze?
Bàsicament les botigues d’alimentació perquè els bars, els restaurants, les botigues de roba o les perruqueries… tot estava tancat. Res de gent al carrer, només algunes cues que es feien a la peixateria, a la carnisseria o a nosaltres… De vegades hi havia gent, però amb mascareta i fent cua. Una cua que, per cert, arribava des de la meva porta i fins al parc, fins al punt que ja no sabies de qui era quina cua.
“hem tingut reaccions de gent que ens ho ha agraït molt. Jo repartia per tot el poble i més enllà…”
I heu tingut reaccions per part de clients?
Sí. La veritat és que hem tingut reaccions de gent que ens ho ha agraït molt i molt i que cada cop que anàvem a portar una comanda a casa seva ens deia: moltes gràcies i moltes gràcies i moltes gràcies… perquè esteu fent un bon treball i us agraeixo que seguiu allà perquè hi havia botigues d’alimentació que tot i poder obrir, havien tancat. I nosaltres vam estar aquí des del primer dia.
Possiblement éreu de les poques persones “noves” que veien al llarg del dia…
Clar. Durant el primer confinament sí. I el que jo tampoc feia és demanar un mínim per compra. No sé, 40 euros per exemple. Nosaltres no ho hem fet mai perquè també enteníem que hi havia persones grans que viuen soles i que no necessiten tantes coses a la setmana, i a mi no em costava res portar-li una comanda de 8 o 10 euros. És igual. Jo li portava a casa i ja està. Sense cap increment de preu ni res.
“tot era molt nou i la gent estava… no sé com dir-t’ho. Molt nerviosa”
Clar. Heu fet de queviures de proximitat 100 %
Sí… És que amb l’estat de nervis que hi havia i tot… tot era molt nou. Ara, lamentablement, ja ens anem acostumant, però tot era molt nou i la gent estava… no sé com dir-t’ho. Molt nerviosa. Tots els que tenim botigues de primera necessitat notàvem les cares llargues de la gent i jo els hi deia: estigueu tranquils, que no s’acaba el gènere…
Hi va haver problemes amb l’adquisició de bàsics? Els proveïdors?
No. Cap problema. Alguna cosa puntual durant el dia a dia, però cap problema. De les primeres necessitats no faltava res. A més nosaltres tenim la facilitat que hi ha molts productes que són nostres i llavors això és un avantatge perquè hem seguit produint. La família té camps a Lleida i amb els agricultors que tenim hem continuat fent intercanvis.
Han estat mesos més durs dels habituals i on s’han trasbalsat les prioritats…
Ha estat molt estressant i teníem un volum de feina important sobretot en les comandes. Perquè la botiga va fent, però necessites invertir un temps en la preparació de cada comanda que l’has de treure de la botiga. Llavors, molt estrès, nerviosisme… perquè volíem abastir a tota la gent i fer-ho el millor possible. Ens va sobrepassar una miqueta, però pel que t’he dit abans, perquè nosaltres som petits, som una petita botiga i tot i així hem abastit totes les comandes que teníem.
I heu col·laborat amb d’altres comerços o engegat iniciatives amb l’associació de comerciants?
Més que res hem fet vincles amb el nostre carrer, perquè coincideix que hi ha peixateria, carnisseria, fruita… i tots seguíem oberts. Col·laborem entre nosaltres i si hem de portar una comanda de carn i fruita junta, ho fem junts. L’Associació de Comerciants fa normalment moltes coses, però en aquest cas no podia fer molt. En aquest carrer tenim de tot.
“Al carrer Vallcorba de Sant Quirze tenim de tot”
O sigui, que una persona de Bellaterra pot venir al carrer Vallcorba de Sant Quirze i comprar de tot. Com el carrer de Sants a Barcelona gairebé…
Ha, ha, ha! Així és. Poden venir aquí i tornar a casa amb gairebé de tot. Des del pa, fins a la carn, el peix, la fruita… pot venir aquí a esmorzar, a dinar… Vull dir que en aquest carrer, malgrat no ser un carrer principal de Sant Quirze, ho tenim tot.
Cor de Fruita
- Adreça: c/ Vallcorba, 2 B, Sant Quirze del Vallès
- Telèfon i comandes per WhatsApp: 722 63 36 53 / 665 92 42 17
- Facebook: Cor de Fruita
- Instagram: Cor de Fruita
FOTO PORTADA: L’Antonio, davant del seu establiment Cor de Fruita a Sant Quirze del Vallès | Laia TR