La Llucana, l’empresa que ha aconseguit convertir-se en un dels referents d’emissió en streaming a nivell nacional

by | nov. 16, 2020 | Descobreix Cerdanyola

Jordi Castañé, creador de La Llucana | J. A. Hidalgo

Des del passat mes de març, i malgrat la difícil situació que malauradament viuen la major part de les empreses del nostre país, hi ha hagut alguns sectors econòmics que, de cop i volta, han vist com la demanda dels seus serveis es disparava. Un d’aquests sectors ha estat el relacionat amb l’emissió en directe de vídeo per internet, el que popularment es coneix com streaming. De cop i volta, s’ha fet imprescindible poder organitzar de forma online tots aquells espectacles i esdeveniments que, fins fa poc, es duien a terme de forma presencial.

I entre les molt poques empreses que, des de fa ja molts anys, destaquen en aquest camp hi ha La Llucana, una petita productora creada i amb seu a Cerdanyola del Vallès per un professional de llarga experiència en el món audiovisual i amb una també consolidada experiència en tot allò relacionat amb reconvertirse, quan cal, i buscar noves vides de negoci: Jordi Castañé.

Fa ja una dècada, quan molt poques empreses apostaven per aquest camp, ell va preveure la importància que l’emissió de vídeo per internet tindria en el futur, i va decidir apostar fort en aquest sentit. Segons comenta, “portem ja molts anys fent importants inversions tecnològiques per donar el millor servei possible i, el que és més important, fent -quan és possible sense posar en risc, evidentment, les tasques que ens encomanen- proves i experiments relativament arriscats, que moltes vegades a priori poden semblar irrealitzables, i que finalment es descobreixen que no ho eren. Això ens ha donat un know how i una experiència que moltes poques empreses tenen en el nostre camp. De fet, potser les podria comptar amb els dits d’una mà, i em costaria”.

Durant els darrers anys, La Llucana ha emés en directe, i moltes vegades de forma simultània des de diversos països d’Europa, per a empreses i multinacionals tant potents com Bayer, Hewlett Packard, SEAT, CaixaBank, Banc Sabadell o Generalitat de Catalunya, per esmentar-ne només algunes. Des de conferències virtuals de cúpules directives que preferien no haver-se de desplaçar físicament per fer les seves reunions fins a presentacions de nous productes (Castañé recorda especialment una retransmissió en streaming feta des d’un camp de blat al centre d’Europa), juntes d’accionistes o espectacles culturals. 

Una llarga trajectòria en el camp àudiovisual

Des dels anys 80, Castañé ha conegut en directe i de primera el desenvolupament tecnològic del negoci audiovisual. Des de l’eclosió de les emissores locals de TV als anys 80 del segle passat (va ser, durant anys, un dels màxims responsables de TV Cerdanyola) fins a les dinàmiques de les grans cadenes de TV (va treballar a TVE Sant Cugat) o fins i tot des del punt de vista acadèmic (va formar part, durant uns anys, de l’equip docent de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Autònoma de Barcelona). Finalment, però, es va decantar per obrir la seva pròpia productora de vídeo, amb la qual va treballar per a clients tan importants com el Futbol Club Barcelona o NFL Europe Barcelona Dragons, ACB, entre d’altres. Quan l’empresa estava, però, en plena línia ascendent i acabava de fer tot un seguit d’importants inversions tecnològiques i de recursos humans amb vista a optar a la concessió d’una de les emissores comarcals de TV digital que en aquell moment es deia que sortirien a concurs (mai va succeir) va arribar el «crack» econòmic del 2007. Castañé i els seus socis es van veure obligats a liquidar aquella aventura.

El salt de la producció de vídeo a l’streaming

Entre d’altres conseqüències, la fallida va comportar la creació d’una nova, i més petita, productora: La Llucana. Que, entre d’altres coses, i com ja hem explicat abans, es va caracteritzar per fer una decidida aposta pel món del vídeo online, en un moment en el qual molt poques empreses s’especialitzaven en aquest camp. Molt ràpidament es va veure que aquesta aposta era encertada. Fins a tal punt que La Llucana es va acabar convertint en una empresa 100 % dedicada a aquest camp, aparcant de forma definitiva el món de la producció audiovisual.

Equip de La Llucana, treballant durant una retransmissió | J. A. Hidalgo

De fet, des de fa ja molts anys La Llucana s’ha convertit en la proveïdora de streaming de moltes de les productes de vídeo més importants del nostre país, que aposten per subcontractar amb ells els serveis de «streaming» quan els hi són necessaris. Fa ja anys que s’han consolidat com un dels líders indiscutibles en aquest sector, i molt possiblement l’empresa capdavantera a Barcelona i tot Catalunya. Treballen amb un equip humà relativament reduït en plantilla i amb una àmplia relació de col·laboradors altament especialitzats als quals recorren depenent del volum de feina que tenen en cada moment.

Tenen també establertes un seguit d’aliances estratègiques amb altres empreses similars d’El País Basc, Madrid i València, amb les quals es donen suport mutu i que els hi permeten posar en marxa, de forma ràpida, un projecte en qualsevol punt de tot l’Estat.

COVID-19 i nova reinvenció

… i de cop i volta va arribar la COVID-19 i el confinament. Una situació inesperada que, de nou Jordi Castañé va utilitzar per posar en marxa noves experiències que poguessin ser útils de cara al futur. Aquesta vegada, tancat des de casa seva i amb altres periodistes també, evidentment, tancats, l’experiment va consistir en llençar una nova emissora de TV local, amb programació diària (mitja hora cada vespre, després dels aplaudiments als sanitaris) però, ara, per internet. Els controls centrals estaven a casa seva i els redactors i convidats… confinats a casa. Un cop més, l’experiment va ser tot un èxit i es va demostrar que era possible fer-ho. Si voleu recuperar els programes emesos cerqueu a YouTube «Corona TV Cerdanyola» i els trobareu ràpidament.

Amb el que Castañé no comptava en aquesta ocasió era amb l’impressionant «boom» de feina que aquesta desgraciada situació que estem vivint comportaria. De cop i volta La Llucana es va trobar realitzant les Juntes Virtuals d’Accionistes d’algunes de les principals empreses de l’IBEX 35, Festes Majors Virtuals d’alguns Ajuntaments o Misses retransmeses en directe des de catedrals durant la Setmana Santa. De cop i volta, l’ «streaming» s’ha convertit en un nou servei de primera necessitat. «Des de fa uns mesos», comenta, «això és una bogeria. A l’empresa hi ha activitat, com a mínim, dotze hores al día, i la tendència és a l’alça. Hem hagut de fer importants inversions tecnològiques i ara per ara em trobo amb un escenari en el qual he de començar a pensar en incrementar la plantilla».

Un cop més, però -és la dura vida de l’emprenedor- Castañé és conscient de que l’escenari està canviant, de forma ràpida, «les necessitats d’emissions en directe per internet s’han incrementat de forma exponencial, com també s’han incrementat de forma exponencial les empreses que estan digitalitzant els seus processos. Però això també ha comportat com és lògic l’aparició de nous competidors que fins ara no feien streaming i ara s’han vist obligats a fer-ho. «Estem tranquils en el curt termini, perquè tenim la sensació de que les relacions de confiança que hem creat amb els nostres clients durant els darrers anys son sòlides i això no és fàcil d’aconseguir ni es fan en dos dies», diu, «però també sóc conscient de que aquest mercat està a punt de canviar, molt i molt ràpidament. I potser jo també haurem de començar a recuperar facetes que, per falta de temps tenia aparcades. Caldrà esperar i veure…».

FOTO PORTADA: Jordi Castañé, creador de La Llucana | J. A. Hidalgo

Vols llegir més…?

0 Comentaris

0 Comments

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: