Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha engegat un projecte pilot participatiu entre el veïnat i diferents agents per actualitzar l’estació de Bellaterra. Segons es va indicar a una reunió telemàtica amb membres del veïnat i associacions el passat dijous 26 de novembre, l’empresa voldria millorar diversos espais al voltant de l’estació amb la intenció d’afavorir-ne la integració urbana i el seu ús.
En concret, i segons es pot llegir a un document de presentació del projecte, el projecte vol millorar tres zones: la rotonda de la UAB situada al carrer de Vila Puig, just al darrere de l’estació, la plaça del Pi i l’estació en si mateixa. A més, les modificacions també podrien incloure el camí dels Enamorats, paral·lel a les vies de Bellaterra, com per exemple, instal·lar una pantalla sonora per contrarestar el soroll dels combois.
La trobada, que significava la segona reunió dels tècnics de Ferrocarrils amb el veïnat, va voler dinamitzar la participació de la comunitat bellaterrenca en els canvis a l’estació. Aquests voldran tenir una millor integració urbana, funcional i estètica de l’edifici, facilitar-ne l’accessibilitat i la visibilitat i resoldre’n els dèficits de connectivitat. A més, amb el projecte es vol fer més agradable el temps d’espera dels viatgers, alhora que es busca afavorir els objectius 10/30 d’FGC, de desenvolupament sostenible.
A la reunió, des de Ferrocarrils també es va convidar a representants de la Universitat Autònoma, l’EMD de Bellaterra i l’Ajuntament de Cerdanyola, tot i que no hi va assistir cap representant i, per tant, va ser merament veïnal, amb membres del teixit associatiu bellaterrenc i usuaris de l’estació.
Entre les propostes del veïnat, va destacar molt especialment donar un ús públic a l’edifici de l’estació de Ferrocarrils que actualment només se’n usa una part. Rehabilitar-lo i “recuperar-lo” pel veïnat va ser una demanda dels veïns que amb anterioritat ja havia proposat la Unió de Veïns de Bellaterra, que volia instal·lar-hi un arxiu històric i establir-lo com la seu de l’entitat. Poc després, l’EMD també va reclamar-lo per instal·lar-hi una biblioteca. Finalment Ferrocarrils va descartar les dues opcions pel cost i complicació del projecte.
Una altra de les propostes dels bellaterrencs i bellaterrenques va ser garantir la continuïtat de la Via Verda amb un pas elevat que connecti els dos trams que passen per darrere de l’estació, al costat de la Universitat Autònoma. A més, també es va subratllar la necessitat de garantir l’aparcament pels que vulguin agafar el tren o gaudir de la petita zona comercial de la plaça. Una opció que des de Ferrocarrils s’estudia amb deteniment ja que per darrere de l’estació passa la projecció urbanística del Vial Interpolar Sud, conegut popularment com “La Interpolar“, una autovia projectada als anys 70 i que havia d’unir les autopistes AP-7 i C-58.
Podeu llegir la presentació d’FGC sobre el projecte de millora de l’estació de Bellaterra a continuació:
FOTO PORTADA: Estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Bellaterra | Toni Alfaro