Ja fa més d’un any que s’han començat a comptabilitzar els casos de Covid-19 a, un seguit de dades que s’ofereixen des de la Generalitat de Catalunya.
Des de Bellaterra Diari, hem recopilat algunes d’aquestes dades per mostrar-vos l’estat actual de la pandèmia i la seva evolució tant pel que fa als municipis propers a Bellaterra – Cerdanyola del Vallès, Sant Cugat i Sabadell – com en relació a la comarca, la província i a nivell català.
L’evolució de l’últim any de casos de Covid-19 a les ciutats properes a Bellaterra
Si retrocedim un any enrere, al mes de maig, podem observar unes insignificants xifres de casos confirmats tant a les ciutats de Cerdanyola i Sant Cugat com a la ja més poblada ciutat de Sabadell. Unes xifres que augmenten durant les vacances d’estiu, experimenten un increment encara més dràstic al llarg del mes d’octubre i que arriben al seu pic al mes de gener.
En aquest moment, durant el mes d’abril, veiem que s’ha produït un repunt a causa de la flexibilització de les restriccions en motiu de les vacances de Setmana Santa. Tot i així parlem de xifres molt menys preocupants respecte els mesos anteriors, que coincideixen amb l’arribada de la vacunació.
(Consulteu com ha avançat la vacunació al Vallès occidental aquí.)
GRÀFIC INTERACTIU: L’evolució de l’últim any de casos de Covid-19 a les ciutats properes a Bellaterra
Les defuncions al llarg de l’últim any a les ciutats properes
Les defuncions a causa de la Covid-19 als municipis propers al llarg del darrer any han oscil·lat entre una xifra de 8 i 0 persones, com veiem en aquest gràfic. Les xifres més altes les trobem en els mesos de novembre i febrer en el cas de Sabadell i al gener en el cas de Cerdanyola.
GRÀFIC INTERACTIU: Les defuncions al llarg de l’últim any a les ciutats properes
La taxa de rebot als diferents municipis
La taxa de risc de rebrot és el principal indicador que s’està seguint per avaluar l’evolució de la pandèmia, i es basa en un càlcul entre el creixement en el nombre de casos i la velocitat de reproducció de la malaltia, basada en el factor Rt.
El seu valor implica el risc que el coronavirus generi brots d’importància, i es valora com a baix per sota de 30 punts, moderat entre 30 i 70, alt entre 70 i 100, i molt alt, per sobre de 100.
Actualment la taxa de rebrot en els diversos municipis propers i a nivell català se situa per sobre de 100, cosa que
En aquest gràfic us mostrem la taxa de rebrot per als diferents municipis, tot i que els experts recomanen fixar-nos en la taxa de rebrot a escales més grans, com en el cas de Catalunya, ja és un càlcul que ve determinat pels contactes entre la població. Com que la majoria d’habitants de Cerdanyola, Sant Cugat i Sabadell tenen contacte amb persones de poblacions properes dins i fora la comarca, l’indicador més fidedigne serà la taxa de rebrot calculada a nivell català, que el 15 d’abril se situava per sobre de 100.
GRÀFIC INTERACTIU: La taxa de rebrot als diferents municipis
Els casos de Covid a la comarca, província i Barcelona ciutat
En aquesta gràfica veiem l’evolució dels casos de Covid a una escala més gran: Veiem que tant la ciutat de Barcelona com la comarca del Vallès Occidental han seguit la mateixa tendència general de la província a la qual pertanyen.
GRÀFIC INTERACTIU: Els casos a la comarca, província i Barcelona ciutat
Els casos de Covid i defuncions a Catalunya
Finalment, us mostrem l’evolució de casos de Covid-19 i defuncions a Catalunya: