S’apropa l’estiu, i amb ell l’arribda del mosquit tigre, una espècie que tot i ser forana s’ha adaptat perfectament al nucli urbà. És per això que l’Ajuntament de Cerdanyola posa en marxa una campanya els mesos de maig a octubre per controlar la seva proliferació.

Les zones més afectades a Catalunya és la zona litoral, prelitoral i parts de l’interior de Catalunya, com veiem en aquest mapa cedit pels Agents Rurals de la Generalitat:

Des de l’Ajuntament es demana doncs que qualsevol incidència es comuniqui a l’Ajuntament per ajudar a localitzar el focus del mosquit i aplicar mesures adients per la seva eliminació. A més, han donat a conèixer una sèrie de consells per evitar els focus de cria del mosquit tigre:

Què hem de fer per evitar els focus de cria del mosquit tigre?

  • Buidar i mantenir qualsevol recipient de l’exterior que pugui acumular aigua: joguines, cendrers, gerros, galledes, plats de sota els testos, safareigs, pneumàtics, ornaments de jardí, etc.
  • Els dipòsits o bidons que s’utilitzen per recollir aigua pel rec han d’estar coberts amb una tela mosquitera prima o ser buidats i assecats una vegada a la setmana com a mínim
  • Evitar les acumulacions d’aigua en zones de drenatge o canals de desguàs. Els embornals del jardí que acumulin aigua es poden tapar amb una tela mosquitera per tal d’evitar que el mosquit entri i hi posi els ous. També es recomana netejar-ho una vegada a la setmana tirant-hi aigua a pressió.
  • Vigilar les basses petites, buidar-les dos cops per setmana o cobrir-les amb una tela mosquitera. També es recomana introduir peixos (per exemple la carpa comuna) a les basses, sent un mètode biològic d’eliminació de les larves de mosquit.
  • Mantenir cobertes les piscines mentre no s’utilitzen. Les piscines de plàstic s’han de buidar periòdicament, i si no es fan servir cal retirar-les.
  • També cal tapar els forats dels troncs i les branques dels arbres amb sorra.
  • Canviar molt sovint l’aigua de les plantes que viuen en aigua i la dels plats dels animals domèstics.
  • Les piscines clorades, l’aigua de rius i rieres en moviment i les basses on hi ha peixos o granotes, no constitueixen espais de risc.

Una problemàtica que també encaren institucions com el Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona, que ha posat en marxa diverses iniciatives per informar i conscienciar la població sobre la identificació control de la reproducció d’aquesta espècie Un d’ells és aquest conte escrit per Aitana Montaner i il·lustrat per Jordi Sales, que podreu visualitzar a continuació:

FOTO: Campanya de prevenció | Ajuntament de Cerdanyola