L’Agrupació Dramàtica de Barcelona i la Diputació de Barcelona ha publicat les bases del 6è Premi Frederic Roda de Teatre.
No cal dir que la figura de Frederic Roda està estretament lligada a Bellaterra i que al llarg de la seva vida va deixar un rastre indeleble, no només pel que fa a la vida associativa des de les diferents entitats en que va participar activament sinó també i sobre tot pel que fa al teatre. Una comunitat eminentment estiuenca com era Bellaterra els anys 40 es va veure trasbalsada per una frenètica activitat teatral promoguda per ell. El Llibre de Bellaterra dona constància que des del 1943 la nostra comunitat va començar a gaudir d’un bon nombre de representacions, la primera datada del 12 de setembre d’aquell any amb la representació de Los señoritos del dramaturg Miguel Ramos Carrion. No es coneix el lloc exacte de la representació, podria haver estat al teatre de l’hostal Sant Pancraç, (perquè sí!, a sota l’hostal hi ha un teatre) o a la pèrgola del Club Bellaterra.
A partir d’aleshores Frederic Roda fou el responsable de que durant 25 anys Bellaterra gaudís de les arts escèniques, sigui a través de festivals, muntatges esparsos o una programació estable d’Autes Sacramentals del gran Calderón de la Barca: Sueños hay que verdad son, El gran mercado del mundo, La hidalga del valle, La vida es sueño, El pleito matrimonial del cuerpo y el alma i El jardin de falerina. Entre aquests autes i altres funcions es van arribar a fer més de 35 espectacles. Bellaterra venia a ser com un teatre amb programació estable.
Tot això va durar fins l’any 1969, després, 15 anys de sequera segurament per la manca de temps de que disposava Frederic Roda per dinamitzar l’escena. Però l’any 1983 ell recuperava la vida teatral de Bellaterra amb la fundació del grup La Companyia Inestable, un nom que va escollir pensant que el projecte no faria massa fortuna. Ves pe on que la companyia perdura encara i manté la flama teatral de Bellaterra.
Que un premi de teatre dugui el seu nom fa que Bellaterra es senti orgullosa d’haver tingut un veí com ell. Però, per situar el premi fem una mica d’història.
L’any 2014 la renascuda Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB) i l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, van crear el Premi Frederic Roda de Teatre amb el suport d’Òmnium Cultural que el va incloure en La Nit de Santa Llúcia. El premi es creava en memòria i reconeixement de qui va ser una de les personalitats més influents en la vida teatral catalana en les seves diverses facetes: cofundador de l’ADB l’any 1956, sotsdirector de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, actor, director, pedagog, dinamitzador i crític teatral.
L’any 2018 Òmnium Cultural va decidir excloure el Premi de La Nit de Santa Llúcia. Va ser aleshores que el diputat de cultura de la Diputació de Barcelona, en Juanjo Puigcorbé va acollir el premi donant un nou format al jurat per: primer, garantir que totes les obres presentades fossin llegides i, segon, promoure que l’obra guanyadora es pogués produir entre els teatres de la xarxa de la Diputació de Barcelona. En aquest nou format un comitè de cinc lectors llegeixen totes les obres i en tria 6 que passen a un jurat format per 4 representants dels equipaments escènics i musicals locals multifuncionals de la demarcació de Barcelona, tal i com resa a les bases del premi difoses per la Diputació. Ells són qui trien l’obra guanyadora.
Els guanyadors de les diferents edicions del premi són: 2014: Lluïsa Cunillé amb l’obra, Boira (estrenada en format lectura dramatitzada al TNC); 2015 Ex aequo a David Plana amb Els encantats (no estrenada) i Josep M Miró amb La travessia (estrenada en format lectura dramatitzada a La Mousson d’Eté, França); 2016, em premi es va declarar desert; el 2017 no es va convocar; 2018, Carles Batlle amb Monroe-Lamarr (estrenada al TNC); 2019, Marta Buchaca amb Rita (estrenada a la Sala Beckett) ; 2020, Sílvia Navarro Perramon amb Negatius (No estrenada). Aquest any també es va concedir un segon premi com a incentiu per la situació de la pandèmia a José Ignacio Garzón amb Quan els llops udolen (no estrenada).
Des de l’associació reivindiquen que “potser seria bo de promoure a Bellaterra ni que fos una lectura dramatitzada de les obres guardonades. Seria una manera de reconèixer la feina teatral que Frederic Roda va fer per a la nostra comunitat.”
FOTO : Cedida Ignasi Roda