L’1 de setembre comença una nova etapa pels conductors que s’hagin de moure llargues distàncies al llarg del territori català. L’AP-7, principal via per moure’s pel prelitoral català, passarà a ser gratuïta, cosa que facilitarà el dia a dia per a molts bellaterrencs, especialment els que han de moure’s habitualment més enllà de La Roca del Vallès o Martorell.

Abertis, empresa que gestionava l’AP-7, perdrà la seva concessió de la gestió a inicis del mes vinent. Això vol dir que els veïns de Bellaterra podran moure’s sense pagar entre Vila-Seca i La Jonquera i, per tant, creuar Catalunya de nord a sud sense pagar. Alhora, com a conseqüència, l’empresa ha pactat l’acomiadament de 340 treballadors per la fi d’aquest i altres peatges.

I és que la via de propietat estatal, però, no serà l’única que quedi lliure de pagament a partir del pròxim dimecres a Catalunya: l’AP-2 quedarà també sense pagament al tram entre El Vendrell i Saragossa. A la vegada, els trams de la C-32 entre Barcelona i Lloret de Mar i de la C-33 entre Barcelona i Montmeló també quedaran alliberats. Una mesura que no afectarà el peatge dels Túnels de Vallvidrera, molt usat també pels bellaterrencs.

El final d’aquestes concessions ha fet revifar el debat sobre com es pagarà el manteniment de les autopistes. El govern català ha reclamat el traspàs de tota la xarxa viària per poder implementar una mena de tarifa plana per poder circular per totes les vies. El govern espanyol, per la seva banda, planteja un sistema de pagament per ús de totes les carreteres d’alta capacitat a partir del 2024.