L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) va reconèixer la tasca “informativa, social i de difusió de la llengua catalana” de BellaterraDiari després de 5 anys del seu naixement, el passat 22 d’octubre a La Ràpita i durant la 24a Assemblea General Ordinària de l’entitat.
L’auditori Sixto Mir va acollir a més de 80 associats per fer el balanç del sector de la Premsa de Proximitat, tant en digital com en paper, i explicar els nous objectius, a més de debatre els reptes de futur.
El president de l’AMIC, Ramon Grau, va obrir l’assemblea destacant l’important punt de trobada que significava pel sector de les publicacions en paper i digitals. El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, també va assistir-hi de forma virtual. I deia: “en un moment en què hi ha molta informació és més essencial que mai la feina dels mitjans de comunicació, per fer arribar informació contrastada a la ciutadania, per fer emergir els debats i per avançar en els drets individuals i col·lectius”.
A l’assemblea s’hi va presentar la memòria d’activitats, els serveis que ofereix l’AMIC i els resultats de l’any 2020, que va tancar amb un augment dels ingressos del 10%, superant els 2 milions i mig d’euros. Així com el nombre total d’associats que va arribar als 470 – 181 mitjans en paper i 289 mitjans digitals. Unes xifres que no han deixat de créixer des del 2014, amb l’afegit que, del total de mitjans de l’AMIC, 251 estan auditats per les eines d’audiència OJD, PGD o OJDinteractiva, un fet únic a l’estat espanyol.
També es van presentar les novetats més destacades d’enguany, com l’impuls del Laboratori d’Innovació i Recerca, liderat per en Genís Roca, amb la participació d’experts com Carmina Crusafon, Josep Maria Ganyet, Pepe Cerezo, entre d’altres; des d’on s’oferiran propostes reals per a la millora i la reconversió dels editors. Un sector que cada cop més necessita diversificar els canals d’informació i les fonts d’ingressos, com els clubs de fidelització, i on els formats tradicionals de la publicitat donen pas a altres models.
Anys 2020 i 2021, claus per a la premsa en xarxa pel territori
El 2020 i el 2021 també han sigut dos anys rellevants amb diverses campanyes a destacar. Per un costat, des de l’AMIC es va crear la campanya “Obrim la finestra a la informació de proximitat” amb l’objectiu de mostrar a la societat i a les administracions públiques la importància de la premsa de proximitat, on van participar més de 150 mitjans. També es va donar suport a la campanya “Finestra o passadís” “Si tries Catalunya, ho tens tot”, de manera desinteressada per fomentar el turisme a Catalunya. Així com 117 mitjans associats que van fer difusió dels premis culturals “El Temps de les Arts”.
Per altra banda, es van impulsar dues campanyes per fomentar el consum de la cultura després de la pandèmia del coronavirus i arreu del país, anomenada “Territori Cultura”. La primera es va realitzar el desembre de 2020 on van participar 169 mitjans i la segona campanya es va dur a terme durant els mesos de juny i juliol de 2021, on 163 mitjans van ser els encarregats de fer difusió d’activitats culturals.
Pel que fa a la sostenibilitat, els mitjans de l’AMIC van cobrir la campanya de recollida de residus “Let’s Clean Up Europe” des de tres punts diferents del territori de manera coordinada: Catalunya (Terres de l’Ebre), Illes Balears (Pollença) i regió d’Occitània. Diferents mitjans de l’AMIC d’aquests territoris van anar a cobrir la jornada on van recollir imatges, declaracions i filmacions per poder construir més tard un relat interconnectat.
El president de l’AMIC, Ramon Grau, va voler adreçar unes paraules en el dinar posterior a l’assemblea de l’AMIC. “Ningú té certeses del futur, però estic segur que amb innovació, creativitat, qualitat, rigor, vocació de servei públic i periodisme proper a les ciutadanes i ciutadans d’aquest país, garantirem amb solidesa el nostre futur”, va destacar.
El dinar va comptar també amb la presència del secretari de la Difusió del Govern de la Generalitat i periodista, Jofre Llombart, qui en el seu parlament va reivindicar el seu compromís per fer les coses bé i compartir el repte de digitalització i segmentació amb els mitjans. A continuació, Oriol Duran, secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, va destacar que l’AMIC és “una de les millors eines per col·laborar, participar i treballar conjuntament”. Finalment, l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, va subratllar que “els mitjans de comunicació, i especialment els de proximitat, han de treballar amb les administracions conjuntament cap a la mateixa direcció per tenir una societat millor”.
A més, durant la jornada van assistir Jordi del Río, director general de Mitjans de Comunicació i de Difusió de la Generalitat de Catalunya, Ignasi Genovès, director general de Difusió de la Generalitat de Catalunya, Ona Tomàs, regidora de Polítiques Socials i Igualtat, i Sanitat de la Ràpita; Josep Baubí, president del Col·legi de Periodistes de Terres de l’Ebre; Elisabet Zapater, presidenta de PIMEC Terres de l’Ebre; Francesc Fàbregas, president de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal; Ximo Rambla, vicepresident de l’ACPC i representants d’empreses i entitats col·laboradores.
FOTO: Moment de l’entrega del premi amb Josep Ritort i Ramon Grau, secretari i president de l’AMIC, respectivament