Els socis es demostren clau pel sosteniment de qualsevol mitjà de comunicació

by | nov. 19, 2021 | Bellaterra Diari, Cultura, Espai d'Entitats

BellaterraDiari mitjans de proximitat Laia Tardós Josep Ritort Chus Cornellana


La premsa de proximitat va triomfar a la passada tertúlia del Fòrum Bellaterra, celebrada el 19 de novembre al Centre Cívic bellaterrenc. Una trentena de persones, entre periodistes, veïnat i socis i sòcies del BellaterraDiari van participar en la xerrada de l’associació cultural bellaterrenca, sota el títol “La Premsa de Proximitat, eina vertebradora del territori”.

Durant l’acte es va posar de relleu la força i professionalitat dels mitjans de proximitat, actuant en xarxa per tot Catalunya, Comunitat Valenciana i Illes Balears. També quin hauria de ser el paper del lector del futur, l’anunciant del futur i la importància del club de subscriptors o socis per al sosteniment de qualsevol publicació considerada ètica, de rigor i de qualitat. En la tertúlia hi van participar el Secretari General de l’AMIC (Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació);  Josep Ritort i la comunicadora i directora del mitjà local BellaterraDiari; Laia Tardós.

Ritort va explicar que l’associació va néixer fa 25 anys amb l’objectiu de crear una xarxa de mitjans locals sòlida: “els que som petits hem de pensar en gran ja que, junts, podem fer coses increïbles”. L’AMIC és l’associació de mitjans més gran en nombre d’associats dins del territori espanyol i té una gran capacitat de difusió, d’interpel·lació social i implicació amb la ciutadania.

En aquest sentit, es va donar valor als mitjans de proximitat, que s’han de mantenir vius perquè són l’eina vertebradora de totes les comunitats: “Un mitjà de comunicació és l’equivalent a la plaça del poble“, il·lustrava Ritort.

Actualment, l’AMIC aglutina 474 mitjans de comunicació repartits per tot Catalunya, Comunitat Valenciana iIlles Balears, i tots ells són diversos. Al Vallès Occidental, per exemple, hi ha 24 publicacions en paper i 40 en digital: “un territori molt ric en el qual Bellaterra hi estem subscrits”, contextualitzava Tardós. En aquesta línia, Ritort assegurava que “la premsa de proximitat és líder en llengua catalana i cal seguir potenciant-la per aconseguir una normalització lingüística total”.

Els mitjans locals, una arma contra les ‘Fake News’?

“Molts mitjans de comunicació estan regits per poders polítics o econòmics i es poden donar casos de notícies falses o adaptaves als interessos particulars”, comentava Tardós. Així ho deixaven palès els dos ponents durant la xerrada. D’una banda, Ritort assegurava que “en els mitjans locals és molt més complicat que això passi, ja que ni ètica ni moralment és desitjable”.

D’altra banda, Tardós ho exemplificava de la següent manera: “quan publiques en un mitjà local estàs escrivint sempre pels teus veïns i veïnes i tens una responsabilitat molt forta que t’acompanya en tot moment, més que res perquè (sempre que els articles estiguin signats) tothom et coneix i t’ubica”. De fet, explicava: “en el cas de BellaterraDiari anem amb molt de compte (…) cada peça que fem és com una petita obra d’orfebreria… tot i així, la veritat és que a vegades se’ns fa difícil acontentar a tothom…”, continuava.

El futur: la comunitat de Socis-Subscriptors

Idíl·licament els mitjans de proximitat haurien de tenir uns ingressos estables i dignes, però, tal com assegurava Ritort, això no és així: “el mercat està canviant i la ciutadania ha d’acompanyar els mitjans en el seu creixement i la seva sostenibilitat; no ho podem deixar tot en mans de les empreses o les institucions“. Actualment, la publicitat privada està decreixent, ja que el comerç de proximitat es veu amenaçat per grans empreses com Amazon, etc. A més, moltes empreses ara també posen el seu esforç comunicatiu en les pròpies xarxes socials. Per aquest motiu es fa imprescindible que, si volem que els mitjans de qualitat existeixin, els hi donem suport”, reblava Ritort.

Per acabar, el Secretari General de l’AMIC recordava que “la majoria de mitjans de proximitat han nascut per vocació” i per això és tan important que els hi donem suport i els hi oferim serveis. Un context per a que es professionalitzin i es creiï un “ecosistema mediàtic sa”. “En general, tots els periodistes dels mitjans de proximitat tenim vocació i ens esforcem per fer-ho el millor possible cosa que, amb el suport de l’AMIC i la nostra comunitat de socis i sòcies, es fa cada cop més fàcil i agradable”, concloïa Tardós.

Vols llegir més…?

Tresserras confia en el canvi social per aconseguir noves polítiques

Tresserras confia en el canvi social per aconseguir noves polítiques

“Qüestionar la política democràtica ha facilitat que la dreta pugi a escala mundial”. Aquesta ha estat una frase que ha ressonat al centre cívic de Bellaterra aquest dijous al vespre, dia 1 de desembre. Joan Manuel Tresserras, doctor en Ciències de la Comunicació

0 Comentaris

0 Comments

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Rep les notícies de BellaterraDiari al teu correu

Gràcies per subscriure't al butlletí de BellaterraDiari!

%d bloggers like this: