Aquesta tarda del 26 d’abril Bellaterra ha viscut un acte que ha servit per repassar la història del naixement de l’EMD, a la vegada que per explicar les intencions que té el partit de Junts per Cerdanyola a les pròximes eleccions municipals. I és Junts ha anunciat que no presentarà candidat a la presidència de l’EMD de Bellaterra i que donarà suport a la candidatura encapçalada per l’expresident de la Unió de Veïns i presidenciable a l’EMD de Bellaterra, Josep Maria Riba, qui es presenta sota la nova plataforna veïnal BellaterraEndavant!

Joan Sánchez Braut, alcaldable de Junts a l’Ajuntament de Cerdanyola, explicava com “fa un temps ens va trucar el Josep Maria Riba amb una idea que d’inici ens va desconcertar una mica, però que de seguida vam trobar interessant: la proposta era que no presentéssim candidat a Bellaterra i donéssim suport a un nou partit que apostava per un canvi”. “La nostra idea era estendre-ho a la resta de partits, però malauradament només Junts hem acceptat aquesta proposta”, introduïa. 

Els motius, que comparteixen els mateixos objectius per Bellaterra i consideren que el candidat és “una persona de confiança i que sobretot estima Bellaterra i ens pot fer recuperar la il·lusió”. De fet, deia, “l’EMD no va néixer per ser l’instrument que actualment és, l’EMD va néixer com un nadó que s’esperava que creixés, madurés i jugués un paper important a Cerdanyola (…) però després de 13 anys, tenim la mateixa EMD que teníem a l’inici”, comparava. Expliquen que la seva idea era que “aquesta petita administració “nés creixent en competències fins a ser modèlica com és el cas de l’EMD de Valldoreix”. Sánchez Braut també ha fet autocrítica, “l’Ajuntament de Cerdanyola té una gran culpa que estiguem així ara, perquè en els primers governs després de la instauració de la democràcia fins i tot es feien servir expressions ofensives sobre Bellaterra i se l’ignorava obviant que estava allà”, deia. “Un cop establerta l’EMD, els governs s’han acomodat i han optat per passar-se la pilota els uns als altres sobre les competències, sense avançar”, deia, i considerava que “entre una administració i l’altra han deixat soles a les famílies de Bellaterra, sense propostes i sense millorar la seva vida en termes de carrers, mobilitat o medi ambient”. L’alcaldable de Junts retreia a l’actual president de l’EMD, de Gent per Bellaterra, “no haver vingut ni a un sol ple de l’Ajuntament de Cerdanyola durant aquests 4 anys, on hi té una cadira guardada”. 

Per tant, donada aquesta tesitura deia “s’entén aquest desig d’independència dels veïns de Bellaterra, i fins i tot la posterior proposta d’annexionar-se a Sant Cugat (…) però a mi com a cerdanyolenc em dol haver arribat fins aquest punt”, confessava. “Veurem què passarà, però aquest és un procés llarg i també hem de gestionar el mentrestant”. És per aquest motiu que Sánchez confiava en la candidatura de Riba que “no s’ho juga tot a anar a Sant Cugat”. El que ofereixen és ampliar les competències de l’EMD afegint espai públic, mobilitat, urbanisme, salut, mediambient i aconseguir que l’EMD sigui “més transparent, participativa, eficient i sobretot menys burocràtica”. En tot cas, deia com “Bellaterra ha de tenir relació amb Cerdanyola i en 4 anys no hem discutit res sobre Bellaterra al ple (…) enlloc d’asseure’ns i resoldre-ho, anem intercanviant denúncies entre EMD i Ajuntament, una molt mala manera de relacionar-nos”, apuntava. “Des de Junts ens oferim a fer de pont i de receptor de les propostes dels veïns de Bellaterra cap a l’Ajuntament de Cerdanyola”, acabava, “perquè compartim un model de ciutat”. Entre els assistents hi havia també l’exalcaldessa de Sant Cugat, Carmela Fortuny (2018-2019), portaveu del grup de Junts a Sant Cugat i vicepresidenta segona de la Diputació de Barcelona, Carmela Fortuny.

El presidenciable Josep Maria Riba ha agraït a Junts la seva renúncia a presentar candidat propi i especialment a Toni Morral, exalcalde de Cerdanyola, per haver fundat l’EMD. També que els vocals resultants de la llista de Junts vagin a Bellaterra Endavant. S’ha dirigit a Xavier Trias com “una persona entranyable i un referent, una persona amb molt criteri i que estima el que fa”. A continuació ha fet dues reflexions en favor de la “visió estratègica” del partit i l’esforç que fan per ser “pragmàtics sense fórmules complicades”. Respecte la proposta d’ERC d’aglutinar-se i trobar un candidat de consens, ha dit que ho van debatre, però que finalment van tenir en compte que “en els últims anys i arran de la pandèmia han arribat un 15 o 20 % de persones noves a Bellaterra, moltes de les quals no coneixen el sistema de les dues urnes i no les volíem marejar amb canvis i diferents noms de partit”. Si guanyen, diuen que intentaran ser “el més eficients i el menys burocràtics possibles”. També afirmava que volen treballar més amb les associacions, “per evitar que se sentin menystingudes com ara” i finalment, “posar més diners als carrers i menys als despatxos”, entre altres com fer “urbanisme de veritat (…) que no se n’ha fet des del 1930”. En definitiva, Riba “vol una Bellaterra pionera i de la qual Cerdanyola se’n pugui orgullosa”.    

Per la seva banda, l’exalcalde Toni Morral ha fet un repàs dels 13 anys des de la constitució de l’EMD de Bellaterra – a principis de l’any 2010 – sota el seu govern d’ICV amb coalició amb Convergència i ERC i destacat com “després de la via morta d’independència de Bellaterra vam buscar una eina que pogués donar fortalesa a aquesta identitat de Bellaterra i ajudés a desenvolupar aquest sentiment de comunitat”, però que no va ser “gens fàcil”. “Això no cau del cel d’un dia per l’altre i molta gent va treballar per fer-ho possible”, deia, “gairebé semblava una proposta impossible, perquè ningú hi estava a favor llavors, ni el PSC a l’Ajuntament de Cerdanyola, que en aquell moment era el grup majoritari, ni el tripartit a la Generalitat”. Però fent balanç ha dit que “en aquests 13 anys, l’EMD s’ha gestionat de la forma oposada a l’objectiu amb la qual la vam crear”. Els motius, que ha generat “més burocràcia, menys transparència, allunyat la gestió política de la ciutadania i que per això no van crear l’EMD”. L’objectiu era “donar fortalesa a aquesta comunitat i això no s’ha fet”, reblava. Respecte al candidat, ha dit que en Josep Maria és “la perfecta encarnació de l’ànima amb la qual vam crear l’EMD, perquè ell l’any 2010 ja col·laborava amb l’associació de veïns mentre la vam crear i després va ser-ne president”. 

Finalment Trias ha recordat com eren els seus estius d’estiuejant a Bellaterra des dels 5 fins als 10 anys i ha dit que “quan vinc aquí flipo, perquè tinc uns records que no coincideixen gens amb l’actual realitat”. “Aquí vaig passar una part molt bonica de la meva infantesa, però ara, igual que la meva vida, ha canviat completament ”. Ha explicat com en un inici ell no pretenia presentar-se a l’alcaldia de Barcelona, però que ho ha fet perquè li han demanat i ha creat una candidatura que es diu Trias per Barcelona, amb el suport de Junts, PDeCAT, Demòcrates i MES Esquerres. “Un acte de generositat mutuu que també heu fet aquí a Bellaterra”, i que “malgrat creii algunes discusions, és bonic”.  “Ambdós volem un canvi, però no un canvi perquè siguem uns xuletes, sinó perquè estem al servei a la gent i creiem que es poden fer millor les coses”, deia. Respecte les semblances entre Trias i Riba ha dit que ambdós es presenten “per recuperar la il·lusió en els nostres pobles i ciutats”. “Els que ens presentem als municipis tenim una vocació de servei molt forta i això consisteix en estar tot el dia pencant”. “Hem d’evitar trencar-nos en trocets i sapiguer sumar amb una actitud que els nostres pobles vagin endavant”, concloïa. L’acte va acabar amb un piscolabis a fora del Centre Cívic gentilesa de Bellaterra Endavant!