Animats i eufòrics amb la cançó d’Euforia de fons s’acomiadaven els integrants del nou partit Bellaterra Endavant!, al Centre Cívic, durant la presentació del seu programa, el 24 de maig. “Tot va començar un dia de Carnestoltes de fa 2 anys quan uns veïns que portàvem els fills a l’escola bressol La Llar d’en Pitus vam agafar embranzida per organitzar activitats culturals”, així resumia l’inici de Bellaterra Endavant! el candidat a alcalde de la formació, Norman Portell. La segona a parlar va ser la consellera del partit, vicepresidenta de la Comissió de Veïns Bellaterra és Sant Cugat i presidenta de l’entitat cultural Fòrum Bellaterra, Chus Cornellana, qui és la número 2 del nou partit BE!

“No tinc ambicions polítiques ni econòmiques” deia Cornellana, qui en les anteriors eleccions va encapçalar la llista de Gent per Bellaterra, l’actual partit a govern de l’EMD. Cornellana va ser al govern després de presentar-se com alcaldable a l’Ajuntament de Cerdanyola l’any 2019, però va sortir-ne per “desavinences polítiques amb el president de l’EMD, Ramon Andreu”, de qui va dir que governava d’una forma massa “presidencialista” i seguint una normativa nominal que ella creu que canviarà amb el temps: “la tria de presidents a les EMD es fa, ara per ara, de forma nominal i això crec que canviarà amb el temps perquè no és molt democràtic”, deia. En tot cas, el que remarcava que volia fer era “treballar per Bellaterra“: “Nosaltres sí que tirarem endavant Bellaterra”, deia en clara comparació amb el seu anterior partit. Cornellana va subratllar que donaran suport a la Comissió de Veïns que defensa que Bellaterra passi a formar part de Sant Cugat, “però que aquest no és l’únic tema”: “nosaltres no tenim només un punt al programa, a nosaltres ens preocupa el dia a dia de Bellaterra“, deia.

L’exvocal de Convergents i actual vocal no-adscrit a l’EMD, Jordi Macarulla, també donava suport a BE!, és per això que en l’acte va dir que “tenia ganes de parlar com el president de Bellaterra Endavant! que, si tot va bé, serà el partit que estarà gestionant Bellaterra durant els propers 4 anys”, expressava. Va resumir el tarannà del partit com gent que té “voluntat de servei” i on s’hi inclou com a expresident de la Unió de Veïns als anys 90 i vocal a l’oposició de l’EMD des que es va jubilar. “Sempre he estat independent en tots els partits als quals he estat (…) però m’he acabat adonant que en un poble tan petit com Bellaterra el que cal és un partit local que combini l’experiència dels sèniors amb l’empenta dels júniors“, deia.

Ja el seu candidat a president, Josep Maria Riba, va dir que “em presento perquè em fa il·lusió i han coincidit diversos factors com l’experiència que m’ha donat ser president de la Unió de Veïns, les visites i xerrades que vaig tenir amb els veïns durant la pandèmia i els comentaris que em fèien perquè agaféssim força política per combatre les mancances de l’EMD“. “A Bellaterra ens costa fer un pas endavant, però jo m’hi he decidit, m’he complicat la vida, però ho faig perquè noto tot el vostre suport”, deia.

Respecte el futur deia: “Serà difícil governar, perquè l’Ajuntament de Cerdanyola ha estat històricament d’esquena, però nosaltres entrem amb mentalitat emprenedora i ganes de negociar”. En el seu programa, assumeixen 20 compromisos amb 100 accions concretes que busquen crear “un projecte de poble que ens tregui de l’estancament i ser pioners en urbanització sostenible“. Destacava tenir un espai públic net i cuidat, “que ens sentim orgullosos dels nostres carrers”, la instal·lació d’un Consultori Mèdic i una mobilitat “pacificada i sostenible” sobretot a la BV-1414, el Camí Antic de Sant Cugat i el carrer Pin i Soler on s’han compromès a “estudiar totes les opcions amb mentalitat d’empresari per evitar que aquestes qüestions s’eternitzin”, peatonalitzar la plaça del Pi i connectar millor el Turó de Sant Pau. A continuació millorar en transparència perquè opinen que actualment “és molt complicat obtenir informació” i, en definitiva, “més diners als carrers i menys als despatxos”, argumentant que actualment el 68% del pressupost de l’EMD es gasta en “personal, digitalització de processos i despesa jurídica“, un total, segons la formació de 80.000 euros a l’any. Una estratègia, la d’interposar denúncies tan sovint contra l’Ajuntament, que “suposa molta despesa“.

Tot seguit, van comprometre’s a crear un Servei d’Atenció al Bellaterrenc “per a que l’EMD doni resposta i sigui intermediària en les qüestions que necessiten els bellaterrencs, per molt que no siguin competència seva els temes consultats”. Posar en valor els espais verds, fer més activitat cultural davant la qual admetien que “últimament el govern s’hi havia començat a esmerçar”, però que cal més, sostenien, “i més activitats per la gent jove, gent gran, parcs, cura dels animals de companyia que genera molta cohesió…”. En l’àmbit mediambiental apostaven per crear també un Servei d’Assessorament Energètic “ja que l’energia està molt cara i encara ho estarà més”: “Tots estem pagant uns IBIs ja impressionants i ens cal ajuda per ajustar factures”.

“No volem el Vial Interpolar perquè seguiria generant molt soroll i no és l’ideal (…) preferim tenir espai verd al costat del camí verd i tampoc volem un abocador a la sortida de Bellaterra per Sant Cugat”, deia més tard. Pel que fa a la relació amb l’Ajuntament de Cerdanyola, deia que calia renovar el conveni “perquè és una eina” i explicava com s’havia trobat amb el comentari per part de l’Ajuntament, quan era president de la Unió de Veïns, que li deien: “per què voleu més competències si les que teniu no les gestioneu prou bé?”, els preguntaven des de l’Ajuntament en referència sobretot a la cultura i a l’esport. Proposaven, a més, que el càrrec de president només el pogués ostentar la mateixa persona un màxim de 8 anys, dues legislatures.

En síntesi, per seguretat, uns agents cívics més accessibles i dissuassius que estiguessin disponibles de nit fent la figura de sereno. En mobilitat, un mini-bus elèctric a demanda o que anés passant per paliar la demanda d’aparcament a la plaça i aconseguir rendibilitzar-lo amb diversos encàrrecs. Allò destacat en urbanisme va ser la iniciativa d’aconseguir que la Casa de Can Jeroni Martí sigui pel veïnat, ja que es troba expropiada i en fase de desocupació, però el futur propietari seria l’Ajuntament de Cerdanyola, qui ho podria traspassar a l’EMD. En matèria de cohesió social, recuperar una Festa Major “com la d’abans“, “perquè és l’element cohesionador més gran que tenim al llarg de l’any”. Millorar la plaça del Pi que hauria de ser “la joia de la corona” i seguir empenyent perquè avanci la fase tècnica de redacció en la qual es troba el projecte del Parc de la Font de la Bonaigua, a més de la creació de camins escolars segurs i vigilats per estalviar trànsit per l’interior de Bellaterra. Finalment, estudiaren canviar les oficines de l’EMD a un altre punt de Bellaterra per tal de cedir el Centre Cívic a les entitats i veïns; i farien més activitats al seu exterior.

L’acte va acabar amb les paraules de Josep Maria Riba admetent que des de fa uns dies “estem animats, eufòrics i tinc l’adrenalina disparada perquè una campanya així, si no l’has viscut mai, és una experiència”.

FOTOS: Albert Mulet